از سال 1402 از روش های جدیدی برای انتقال صورتحساب به سازمان مالیات کشور استفاده شد. پیروی قوانین تعیین شده در این حوزه همه افراد و مشاغل مکلف به رعایت قوانین پایانه های فروشگاهی و ارسال صورتحساب های مالیاتی مربوطه به سامانه مودیان هستند. این سامانه به صورت الکترونیکی به امور مالیاتی مربوط به کاربران رسیدگی کرده و بر این اساس امور مالی آن ها را اداره می کند. به همین خاطر باید به روش های ارسال صورتحساب در هر یک از این سامانه ها مسلط باشید. 

روش های ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

اطلاعات صورتحساب های هر یک از کسب و کارها شامل نکات بسیاری در خصوص فعالیت های مشاغل مختلف می شوند. این اطلاعات موارد اصلاحی، برگشتی، ابطال و... را در بر می گیرند و ارسال و انتقال آن ها به سامانه مودیان اهمیت دارد. در این زمینه کاربران می توانند از روش های مختلفی استفاده کنند. برخی از این روش ها را در زیر مشاهده می کنید:

ارسال مستقیم صورتحساب ها از طریق شخص مودی

مودیان در سامانه سازمان مالیات می توانند کلیه صورتحساب های خود را به صورت اختصاصی و شخصی در سامانه مربوطه بارگذاری کنند. در این زمینه مودیان باید امضای الکترونیکی اختصاصی خود را در اختیار داشته و با استفاده از آن اطلاعات مربوطه را در قالب صورتحساب های مالیاتی امضا کرده و ارسال کنند. 

ارسال صورتحساب ها از طریق شرکت معتمد نوع 1

یکی از روش ها برای انتقال صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان، استفاده از خدمات شرکت های معتمد است. در این فرایند شما به صورت غیر مستقیم صورتحساب ها را برای سامانه ارسال خواهید کرد. در این زمینه از کلیدهای خصوصی مربوطه استفاده خواهید کرد. کلیه اطلاعات با استفاده از زیرساخت های اختصاصی افراد در سامانه مودیان بارگذاری می شوند.

ارسال صورتحساب ها از طریق شرکت های معتمد نوع 1 با کلید مودی

در این زمینه استفاده از کلید مودی برای ارسال صورتحساب ها نیز کارایی خواهد داشت. در این فرایند نیز کاربران به صورت غیر مستقیم اطلاعات . صورتحساب های خود را بارگذاری می کنند. در این زمینه استفاده از کدهای اختصاصی و امضاهای الکترونیکی نیز ضرورت دارد. در این فرایند هر یک از مودیان به صورت اختصاصی صورتحساب ها را صادر می کنند و شرکت های معتمد تنها وظیفه ارسال این اطلاعات را بر عهده می گیرند. 

ارسال صورتحساب ها از طریق سامانه های دولتی

یکی دیگر از روش های ارسال صورتحساب ها، ارسال از طریق سامانه های دولتی مربوطه است. برای استفاده از این روش ها در سامانه مودیان افراد از گزینه سامانه های دولتی استفاده می کنند. با استفاده از این قابلیت های ارسال اطلاعات از طریق سامانه های دولتی میسر خواهد شد. در این روش کلیه مسئولیت های مربوط به صدور و ارسال صورتحساب ها بر عهده شخص مودی قرار می گیرد. 

انواع صورتحساب های الکترونیکی سامانه مودیان

برای انجام بهتر وظیفه ارسال صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان باید حتما با دسته بندی ها و مدل های مختلف این اطلاعات نیز آشنایی داشته باشید. به این ترتیب با نحوه صدور آن ها نیز آشنا خواهید شد. هر یک از این صورتحساب ها اطلاعات مالیاتی به خصوصی را در اختیار سازمان مالیات قرار می دهند و در رسیدگی به پرونده امور مالی شما تاثیرگذار خواهند بود. برخی از انواع این صورتحساب ها را در ادامه مشاهده می کنید:

صورتحساب های اصلی فروش

یکی از مهمترین دسته بندی های صورتحساب های الکترونیکی در این سامانه مربوط به معاملات و خرید و فروش هایی است که در مشاغل و کسب و کارهای مختلف انجام می شوند. این صورتحساب ها در واقع همان فاکتورهای فروش هستند. 

صورتحساب های الکترونیکی اصلاحی

یکی دیگر از دسته بندی های صورتحساب های الکترونیکی مربوط به امور اصلاحی در کسب و کارها است. این صورتحساب ها اغلب پس از صدور صورتحساب های اصلی کاربران و نیاز به اصلاح آن صادر می شوند. این صورتحساب ها نیز شماره های مالیاتی مربوطه را در خود جای می دهند. کلیه اطلاعات اختصاصی مودی نیز در این صورتحساب ها قرار گرفته است. 

صورتحساب های الکترونیکی ابطالی

در صورتی که پس از صدور صورتحساب های اصلاحی نیاز به ایجاد تغییراتی در آن ها وجود داشته باشد، صورتحساب های ابطالی در این زمینه صادر می شوند. این صورتحساب ها نیز اطلاعات مهمی را در بر می گیرند. در صورتی که از این صورتحساب ها استفاده کنید، امکان اصلاح آن ها را در سامانه نخواهید داشت. این صورتحساب های باطل شده در امور تجاری قابل استفاده نخواهند بود. 

صورتحساب های الکترونیکی برگشت از فروش

یکی دیگر از مهمترین دسته بندی های صورتحساب های الکترونیکی که مودیان در سامانه بارگذاری می کنند، مربوط به فرایند برگشت از فروش است. ارسال صورتحساب برگشت از فروش به سامانه مودیان در شرایطی انجام می شود که کالا یا خدمات مربوطه برگشت داده شوند.

بهترین روش ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

بهترین روش برای ارسال صورتحساب ها به سامانه مودیان، روش ارسال مستقیم صورتحساب ها است که با تکنیک های ساده ای قابل انجام خواهد بود. در این راستا مودیان از نرم افزارهای مخصوص برای صدور و ارسال صورتحساب های خود استفاده می کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن میسر خواهد شد. در این زمینه مودیان باید اطلاعات مالیاتی و شماره های یکتای خود را در اختیار داشته باشند. به این ترتیب این فرایند با حفظ حریم خصوصی هر یک از کاربران انجام می گیرد.

در این خصوص انتخاب یک نرم افزار مناسب برای اجرای فرایند ارسال صورتحساب ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ما به شما نرم افزار گیتی حساب را معرفی می کنیم که به شما در راستای انواع این خدمات کمک می کند.برای خرید نرم افزار گیتی حساب به سایت گیتی حساب مراجعه کنید. 

جمع بندی

ارسال صورتحساب های الکترونیکی یکی از مهمترین وظایف مربوط به مودیان سامانه مالیاتی است که باید در بازه های زمانی مشخص این فرایند را انجام دهند. شما می توانید این کار را از چند روش نام برده شده در این مطلب انجام دهید. صورتحساب های الکترونیکی دسته بندی های گوناگونی دارند و در هر یک از بخش های فعالیت های مالی و اقتصادی افراد صادر می شوند. در این خصوص از نرم افزارهای واسط مالیاتی نیز استفاده می شود که ارسال و صدور صورتحساب های مالیاتی را بسیار ساده تر می کنند. هر یک از این نرم افزارها ارسال مستقیم صورتحساب ها را برای مودیان سامانه ساده تر می کنند.