به گزارش «نود اقتصادی»، جلیل جلالی فر، فعال اقتصادی ایران در روسیه اظهار داشت: در گذشته ۸۵ درصد صادرات ایران محصولات کشاورزی بوده اما امروز با توجه به شاخص‌ها نسبت آن به ۵۷ درصد رسیده که جای امیدواری است. 

وی بیان کرد: بازار روسیه که ظرفیت واردات ۲۹۴ میلیارد دلاری را از جهان دارد، مشکلات ما عمدتاً در بخش لجستیک است که چالش ما در این زمینه عدم هماهنگی سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه است که بهتر است این‌ها نیز زیر لوای سازمان توسعه تجارت به ایفای نقش بپردازند.

این فعال اقتصادی ایران در روسیه افزود: ضعف‌هایی مربوط به تجهیزات بارگیری و تخلیه بندری در حوزه لجستیک داریم که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. طبق آمار موجود در بندر انزلی در حدود دهه ۷۰ رکورد بارگیری ۷.۵ میلیون تن را با ۴، ۵ اسکله بود اما امروزه ۱۳ پست اسکله داریم که فقط ۲ میلیون تن بارگیری صورت دارد اما گنجایشی معادل ۱۳ میلیون تن تخلیه و بارگیری داریم.

جلالی فر گفت: رویه غلطی در سازمان بنادر وجود دارد که یکی از آنها سخت‌گیری بیش از حد در موارد مختلف نسبت به کشتیرانی خزر است در حالی که مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، نباید سازمان بنادر به دنبال افرایش درآمد خود باشد؛ بلکه باید درآمد کلی کشور مورد توجه قرار بگیرد.