اخبار شرکتها-به گزارش روابط عمومی بیمه البرز ،محسن پورکیانی مدیرعامل شرکت بیمه البرز با بیان این مطلب درباره عملکرد شرکت بیمه البرز درسال 1400 و سال 1401 گفت : در حالی که متوسط نرخ رشد تولید حق بیمه صنعت بیمه در سال 1400 حدود 41 درصد بود، بیمه البرز رشد 58 درصدی را در سال مورد اشاره تجربه کرد و در دوره 6 ماهه جاری هم در این شاخص 36 درصد رشد داشته است ، درحالی که صنعت بیمه در سال 1400، 48 درصد رشد خسارات را تجربه کرده است، بیمه البرز بخاطر سهم قابل توجه بیمه های درمان درپرتفوی خود رشد خسارات 67 درصدی را ثبت کرده است. اما این موضوع اثر نامطلوبی بر مدیریت خسارات شرکت نداشت و در نهایت نسبت خسارت بیمه البرز درسال گذشته 53 درصد بوده و از نسبت خسارت 4/56 درصدی صنعت پائین تر بود.

مدیریت بهینه ضریب خسارت

پورکیانی ضریب خسارت بیمه البرز در سال 1400 را 70 درصد اعلام کرده و ضمن بیان اینکه این متغیر در 6 ماهه اول سال 1401 تا 67 درصد کاهش یافته، عنوان کرد: این ضریب درسال های قبل‌تر بیش از 72 درصد بوده و این روند رو به نزول که مدیریت بهینه ضریب خسارت را نشان می دهد، یکی از توانمندی های اصلی بیمه البرز در تامین منافع ذینفعان است. به نظر وی کاهش ضریب خسارت با وجود افزایش سهم بالای بیمه های درمان یکی ازکارکردهای افتخارآفرین برای بیمه البرز است.

تداوم رشد 57 درصدی

وی با اشاره به رشد 14 درصدی خسارات در سال 99 که بیشتر بخاطر پرتفوی درمان بوده است، متذکرشد : درحالی که در سه سال قبل از پذیرش مسئولیت وی؛ تنها 3 درصد رشد در خسارات معوق بیمه البرز لحاظ شده است، در سه سال گذشته بطور متوسط رشد 57 درصدی در خسارت این شرکت صورت گرفته است. به عبارتی در دوره جدید بیمه البرز به سمت شفافیت گام برداشته و با وجود اینکه در سال قبل رشد 21 درصدی در خسارت معوق داشته، اینک بیمه البرز خسارت معوق ندارد و آکچوئر ، بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی این موضوع را تایید کرده اند.

تامین یک چهارم سود صنعت بیمه

پورکیانی سود صنعت بیمه در سال 99 را حدود 11400 همت (هزارمیلیارد تومان) اعلام کرد که با کاهش 62 درصدی در سال گذشته با کاهش به 4300 همت (هزارمیلیارد تومان) رسیده است. این در حالی است که بیمه البرز در این سال نزدیک به 1105 همت سود خلق کرده و تنها 34 درصد کاهش را تجربه کرده است.

وی اظهار داشت : کاهش سود آوری بیمه البرز درشرایط سال گذشته با توجه به وضعیت نامناسب بازار بورس در مقایسه با صنعت بیمه وضعیت بهتری داشت و به عبارتی حدود 28 درصد یا یک چهارم سود صنعت بیمه را بیمه البرز تامین کرده است.

پورکیانی خاطرنشان کرد : سود خالص بیمه البرز طی سه سال 3 برابر شده و نسبت توانگری مالی شرکت از 122 درصد به 222 درصد در سال 1400 رسید که 100 درصد رشد نشان می دهد.

روند صعودی ضریب تمدید بیمه نامه ها

مدیرعامل بیمه البرز درخصوص اینکه افزایش 100 درصدی نسبت توانگری نشانگراین موضوع است که بیمه البرز ازظرفیت خود دربازار استفاده نمی کند و کاهش سهم شعب از تولید حق بیمه دلیلی براین ادعاست ، یاد آورشد : تا به امروز برای جلوگیری از فشار مضاعف بر شبکه فروش، عملکرد شعب البرزبا سایر شرکت ها مقایسه نشده، ولی با توجه به ترمیم جایگاه شرکت و شاخص های عملکردی آن در سه سال گذشته، در برنامه های فروش بعدی بیمه البرز، این مقایسه برای ایجاد تحرک کافی در شبکه فروش انجام خواهد گرفت. با این وجود، روند نزولی سهم شعب بیمه البرز در تولید حق بیمه را نمی توان به تنهایی تفسیر کرد، این روند بخشی از تلاش شرکت برای حفظ منافع تمامی ذینفعان و حرکت در جهت تمرکز زدایی در فروش است که گسترش فعالیت در بازار خرد و بیمه های زندگی را با شبکه وسیعتر فروش بیمه البرز تسهیل می نماید. لازم به ذکر است که در حال حاضر برنامه جامعی در خصوص ساماندهی شعب جهت بالا بردن کارآمدی آنان در حال انجام است و مجموع این اقدامات باعث خواهد شد در سال های آتی نفوذ بیمه البرز در بازار با سرعت بیشتری صورت پذیرد.البته قبول دارم عملکرد برخی از شعبه ها نیاز به بازنگری جدی دارد.اگرچه بیمه البرز در "خرده‌فروشی و توسعه بیمه های زندگی" نیاز به توجه و فعالیت بیشتر دارد ، اما درسه سال گذشته سعی شد این وضعیت ترمیم شود و نتیجه این سیاست ترمیمی، رشد و روند صعودی ضریب تمدید بیمه نامه ها ی بیمه البرز از 22 به 65 درصد بوده است. وی گفت : بیمه البرز کارکنان پرتلاش و خوب ،برند با ارزش و وجهه بسیار مطلوبی در بازار دارد و عمده تلاش مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این بوده است که با ایجاد ایده های جدید و گسترش آن درتمامی سطوح شرکت و ساماندهی این تلاش جمعی از طریق برنامه ریزی صحیح، تحرک مناسبی را در شرکت ایجاد کنند و نتایج فعالیت های شرکت تداوم این روند را نوید می دهد.

رشد مطلوب شاخص ها

پورکیانی بیان داشت : در مقایسه سال های 99 تا 1401 ، حق بیمه تولیدی طرح زندگی اندوختگان بیمه البرز از مبلغ 125 میلیارد تومان در سال 99 به به 183 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته و 46 درصد رشد داشته است . همچنین دررشته زندگی غیر از اندوخته دار 144 درصد رشد را تجربه کردیم و در 5 ماهه سال 1401 بر اساس آخرین اطلاعات مبلغ 3387 میلیارد تومان حق بیمه تولید شده که 20 درصد رشد داشت. پورکیانی با بیان اینکه نسبت خسارت بیمه البرز اینک 54 درصد است افزود : در مدت مشابه 1400 خسارت پرداختی بیمه البرز954 میلیارد تومان بود که در 5ماهه اول امسال به 1830 میلیارد تومان رسیده است.