به گزارش «نود اقتصادی» به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سیدمحمد آقامیری» معاون وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور که در جریان حضور اکیپ‌های جهادی در قالب محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی اردبیل به این استان سفر انجام داده بود، در بخشی از ماموریت خود در روستاهای شهرستان نیر این استان حضور یافت و گفت: اگرچه طرح محرومیت‌زدایی به مدت پنج روز در مناطق روستایی و محروم استان آغاز شده و با اولویت پنج شهرستان دارای شرایط دامپروری خاص شامل بیله‌سوار، کوثر، خلخال، نیر و پارس‌آباد این برنامه‌های مراقبتی در حال انجام است، اما نهادینه شدن این فرهنگ و مسئولیت جهاد دامپزشکی دائمی و همگانی است و منحصر به روزهای خاص تعریف شده نخواهد بود.

وی با بیان  اینکه در حال حاضر ۳۶ اکیپ در استان اردبیل برای مقابله و کنترل بیماری‌های تب برفکی، هاری و… اقدامات مؤثری را آغاز کرده‌اند و حرکت‌ها در این زمینه ادامه می‌یابد، از سمپاشی واحدهای دامی علیه بیماری‌های انگلی به صورت رایگان خبر داد و افزود: تلاش می‌شود تا در همه مناطق کشور با اقدامات پیشگیرانه به موقع از بروز بیماری‌ها جلوگیری کرده و به نوعی تقویت نظام سلامت در این حوزه مد نظر است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با استناد به یکی از دستاوردهای مورد انتظار از جهاد دامپزشکی گفت: با ابتکارعمل جهاد دامپزشکی تلاش می‌شود تا زمینه پاکسازی بروز و شیوع پنج بیماری را که بین انسان و حیوان مشترک هستند، در سطح جامعه فراهم شود.

وی تصریح کرد: در قالب طرح‌های جهادی در سراسر کشور دامپزشکی در کنار محرومیت‌زدایی و کمک به واکسیناسیون دام در مناطق مختلف، سعی دارد تا با بیماری‌های مختلف مقابله کرده و بستر پاکسازی مناطق روستایی را از وجود این بیماری‌های مشترک بین دام و انسان مهیا کند.
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه اولویت سازمان دامپزشکی کشور به عنوان سازمان حاکمیتی، خدمت رسانی به مردم، محرومان و ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی در کشور است تصریح کرد: در همین راستا برای سلامتی مردممان از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهیم کرد و تشکیل جهاد دامپزشکی در راستای یکی از اهداف ترسیم شده در این سازمان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: دامپزشکی تلاش می‌کند تا در یک برنامه میان مدت شیوع بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، هاری، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و… را به حداقل رسانده و با واکسیناسیون دام روستاییان و عشایر به سالم‌سازی آنها کمک کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه نظارت دقیق برای سلامت مردم اولویت سازمان دامپزشکی کشور است و خط قرمز این سازمان سلامت مردم و بهداشت جامعه است گفت: مراقب هستیم ماموریت‌های اصلی سازمان دامپزشکی که پیشگیری و کنترل و مبارزه با ریشه کنی با انواع دامی بلاخص بیماری‌های مشترک بین انسان به صورت دقیق اجرا شود، که در این راستا در بخش پیشگیری، واکسیناسیون انجام می‌شود و بخشی دیگر مربوط به ترویج و آموزش است.

لازم به ذکر است شهر تاریخی نیر در حدود 35 کیلومتری شهر اردبیل و ۲۰ کیلومتری شهر سرعین بر روی جاده اردبیل به تبریز قرار دارد.