به گزارش «نود اقتصادی» براساس گزارش وزارت نیرو؛ در سال جاری حدود ۲۷ درصد از آب شُرب تولیدی در کشور برای دولت فاقد درآمد بوده و به شکل‌های مختلف هدر رفته است. 

همچنین براساس آمارهای شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در برخی از استان‌ها این رقم بسیار چشمگیر است. برای مثال در استان کهگیلویه‌وبویراحمد حجم آب بدون درآمد طی سالهای گذشته ۴۹ درصد بوده است. این مقدار در خراسان جنوبی ۳۵ درصد، کرمانشاه ۳۴ درصد، گلستان ۳۳ درصد و در استان‌های بوشهر و خوزستان ۳۲ درصد بوده است.

برخلاف این استان‌ها، حجم آب بدون درآمد در اصفهان که کمترین مقدار هدررفت آب را دارد، حدود ۱۶ درصد، در قم ۱۷ درصد، در قزوین و آذربایجان شرقی ۱۸ و در یزد ۲۰ درصد بوده است. 

قابل ذکر است آب بدون درآمد مقدار آبی است که دولت به شبکه توزیع شهری یا روستایی می‌فرستد اما بخشی از آن به دلایل مختلف در شبکه توزیع ناپدید می‌شود.

آب بدون درآمد دارای سه جزء اصلی است. ۱- هدررفت واقعی که شامل نشت از شبکه‌ توزیع و از نشت انشعابات مشترکین می‌شود. ۲- هدررفت ظاهری شامل آبی است که مصرف شده اما به دلایل دستکاری کنتور‌ مشترکین، خطای اندازه‌گیری، انشعابات غیرمجاز و خطای قرائت ثبت نشده است. و ۳- مصارف مجاز بدون درآمد: شامل مصارفی همچون مصارف فرآیندی در تاسیسات آب و فاضلاب، مصارف آتش‌نشانی و برخی مصارف عمومی است.