به گزارش «نود اقتصادی»، بهرام فهیمی، از تولیدکنندگان تخم مرغ در کشور، قیمت تمام شده تخم مرغ را به ازای هر کیلو ۴۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: دولت به مقدار محدودی تخم مرغ به قیمت تضمینی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان از تولیدکنندگان خرید، اما قیمت فروش امروز در کارخانه به ازای هر کیلو ۳۰ هزار تومان بود.

 این تولیدکننده در ادامه بیان اینکه از زمانی که قیمت ارز تغییر کرد، امکان صادرات وجود ندارد، گفت: علت این وضعیت یکی بودن قیمت این سوی مرز با آن سوی مرز است. اما پیشنهاد من این است که خودمان به عنوان تولید کننده به ازای هر مرغ ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به صورت تشویقی سوبسید بدهیم تا بتوانیم صادر کنیم و با مازاد پنج تا ۱۰ درصد بار با کشور ترکیه رقابت کنیم.

فهیمی درباره ریشه نارضایتی‌های اعضای اتحادیه از دولت نیز گفت: برای تعیین قیمت در اقتصاد، بحث عرضه و تقاضا مطرح است، اما تولیدکنندگان با قیمت‌های دستوری مواجه هستند. در سال جاری دولت قیمت نهاده شش برابر کرده، اما گفتند قیمت تخم مرغ نباید بیشتر از دو برابر شود. این درحالی است که وقتی قیمت نهاده ۲۴ هزار تومان شده، باید تخم مرغ ۷۲ هزار تومان فروخته شود.

وی افزود: این وضعیت در کل دنیا نشدنی است. دولت برای تولیدکنندگان تور انداخته تا جیب آن‌ها را بزند و نقشه کشیده دارایی‌های آن‌ها را بدزدد. دولت باید واقعیت‌ها را درباره شرایط تحریم بگوید. این در حالی است که می‌گویند کشور گل و بلبل است و از تولید کننده حمایت می‌کنند، اما نمی‌گویند شرایط جنگی اقتصادی است و همه باید کمک کنند. در مقابل ارز را شش  برابر کرده‌اند و می‌گویند تو حق نداری تخم مرغ را به قیمت بالاتر بفروشی.

فهیمی با اشاره به مشکلات جوجه ریزی گفت: سرمایه در گردش من ۱۸ ماه پیش دو میلیارد بوده، اما الآن برای ادامه فعالیت به شش برابر آن، یعنی ۱۲ میلیارد تومان، نیاز دارم. بانک‌ها هم در این زمینه همکاری نمی‌کنند و برای تامین سرمایه در گردش وام نمی‌دهند.

وی درباره تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: تشکیل وزارت بازرگانی مشکلی از تولیدکنندگان حل نمی‌کند. این درگیری‌ها بازی‌ سیاسی است و فقط وقت مردم را می‌گیرند و آنها را سرگرم می کنند.

این تولید کننده در ادامه درباره اقدامات ضروری دولت برای بهبود وضعیت اتحادیه مرغداران اظهار کرد: باید به نسبتی که نهاده‌ها گران شده، قیمت تخم مرغ هم افزایش یابد. حاگر هم به همان نسبت نیست، حداقل قیمت‌ها باید پنج برابر شود.

فهیمی درباره کیفیت تخم مرغ ایرانی و نحوه رقابت آن با رقبا در منطقه نیز گفت: در بحث کیفیت مشکلی در کشور وجود ندارد. مشکل صادرات، نبود ثبات است. برای مثال تولیدکننده با تاجر خارجی قرارداد می‌بندد و محصول هم تولید می‌شود، اما ناگهان صادرات یک محصول ممنوع می‌شود.