به گزارش «نود اقتصادی»، حمیدرضا جیهانی، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر برخی از اغتشاشات پراکنده در کشور، خروج سرمایه از بورس و خروج سرمایه از کشور داریم و اقبال به خرید دلار هم به خاطر این است که عده‌ای می‌خواهند سرمایه‌های خود را از کشور خارج کنند.

وی بیان کرد: در شرایطی که وحدت در جامعه مورد  نیاز است‌ برخی از کشورها بی‌میل نیستند که در جامعه ما شلوغی اتفاق بیفتد و آنها بتوانند خواسته‌های خود را بر سر میز مذاکره به طرف ایرانی تحمیل کنند. 

جیهانی افزود: برخی افراد با تحلیل‌های غلط، احساس می‌کنند اقتدار کشور دچار خدشه شده در نتیجه عده‌ای قصد دارند دارایی‌های خود را تبدیل به ارز کنند و یا از کشور خارج کنند و این مسئله موجب افزایش تقاضای ارز در بازار شده است.

این تحلیلگر گفت: نکته‌ای که در نظام‌های اقتصادی وجود دارد این است که وقتی ریسک یک اقتصاد بالا برود بیمه‌گری در اقتصاد گران‌تر می‌شود و در هر کشوری که رتبه امنیت و آرامش کمتر باشد درصدهای اکچوری یا حق بیمه افزایش می‌یابد و در نتیجه سرمایه‌گذاری گران‌تر تمام می‌شود. 

وی گفت: برای واردات و صادرات کالا هم پوشش بیمه‌ای در اقتصادهای  ناامن گران‌تر تمام می‌شود، در نتیجه قیمت کالاها و خدمات بالا می‌رود و باعث تورم و گرانی و فشار به معیشت مردم می‌شود.