دکتر ایمان زنگنه، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: دولت در سال اولش یک تصمیم شجاعانه برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته که کمتر دولتی در این مقطع از فعالیتش این کار را انجام می‌داد. 

وی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در واقع آرزوی دولت گذشته بود که در نهایت به سمت آن حرکت نکرد. حالا که دولت دست به این اقدام زده عده‌ای قصد دارند بی‌دلیل انتظارات تورمی مردم را بالا ببرند.

زنگنه افزود: نمونه آن را می‌تواند در بازار ارز ببینید. با این که اتفاقی در بازار نیفتاده و اکثر معاملات با قیمت نیمایی در حال انجام است به نظر می‌رسد که ذی نفعان سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به دنبال جوسازی برای افزایش قیمت دلار هستند. 

این اقتصاددان گفت: بانک مرکزی باید در این برهه وارد شود و با نمایش مبادلات انجام شده در سامانه نیما و وضعیت ثبت سفارش‌ها به طور شفاف به مردم گزارش دهد که اصلا اتفاقی در بازار ارز نیفتاده که بخواهد روی قیمت دلار اثر بگذارد. 

وی ادامه داد: اجرای هر سیاستی برای گروهی از جامعه تعارض منافع ایجاد می‌کند در ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این عده همان دریافت کنندگان این دلارها هستند. آن‌ها بعد جوسازی در رسانه‌ها و بازی در نقش مدعی العموم حالا خودشان دست به کار شده‌اند تا انتظارات تورمی مردم را بالا ببرند.

این تحلیلگر افزود: بنابراین بانک مرکزی باید وارد عمل شود و به مردم اطمینان دهد که مبادلات در شرایطی که فروش نفت بالا رفته و تجارت خارجی در وضعیت بهتری قرار دارد، با سهولت در جریان است و نباید منتظر افزایش قیمت ارز باشند.