کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: روسیه و اوکراین ۶۳ درصد روغن دنیا را تامین می‌‌کنند. صادرات روغن اوکراین متوقف شده و روسیه هم طبق شرایط خاص روغن صادر می‌کند. این موضوع به افزایش تقاضای روغن در بازار دامن می‌زند. 

وی بیان کرد: اتحادیه اروپا ۴۰ درصد روغن آفتابگردان خود را از اوکراین وارد می‌کرد و حالا اتفاقات اوکراین پرش بزرگی در قیمت روغن ایجاد کرده است. همچنین کشور قزاقستان هم برای صادرات روغن محدودیت ایجاد کرده است.

زرگران افزود: در فضای داخلی هم اکنون ۲۰۰ هزار تن روغن در بندر امام داریم که ترخیص نشده زیرا شرکت بازرگانی دولتی فعلا نتوانسته تایید‌یه‌های بهداشتی لازم برای ترخیص آن‌ها را اخذ کند. 

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به فضای اقتصاد کلان کشور دورنمای خوبی برای بازار در هفته‌های آینده نمی‌بینم. اکنون یک ماه از سال گذشته ولی تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز مشخص نیست. وقتی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم جلسه برگزار می‌کنیم آن‌ها هم نمی‌دانند تکلیف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه می شود؟ این موضوع مخاطرات زیادی برای کشور ایجاد می‌کند. 

وی بیان کرد: پروسه واردات کالاهای اساسی در بهترین حالت بین ۶۰ تا ۷۰ روز زمان می‌برد. نمی‌توان یک شبه زمینه واردات کالاهای اساسی را فراهم کرد. باید زودتر در زمینه ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم گیری کنیم.

کاوه زرگران گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از بخش خصوصی است ولی در زمینه دلار ۴۲۰۰ تومانی در سطح معاون اول رئیس جمهور تصمیم گیری می‌شود.

وی با بیان کرد: در خصوص روغن ما دو بار یارانه می‌دهیم یک بار با ارز ۴۲۰۰ تومانی و یک بار هم با ثابت نگه داشتن قیمت. مثلا روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید ۱۲ هزار تومان قیمت بخورد ولی وقتی بخشنامه می‌دهیم که قیمت باید ۷ هزار تومان باشد در واقع دلار ۲۲۰۰ تومانی برای آن تخصیص داده‌ایم.

زرگران افزود: این مسئله باعث قاچاق ابن محصولات به خارج از کشور می شود و متاسفانه با این سیاست‌ها عده‌ای در کشور‌های همسایه به ریش ما می‌خندند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران با افزود: با این سیاست‌ها بخش خصوصی انگیزه‌ای برای واردات کالاهای اساسی مانند نهاده‌های دامی ندارد و نامه‌ای هم که در این زمینه خطاب به آقای مخبر از سوی اتحادیه وارد کنندگان نهاده‌های دامی منتشر شده بود در همین راستا بود.