«نود اقتصادی»: جام جهانی فوتبال به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی جهان به زودی در یکی از کشورهای همسایه ایران، یعنی قطر برگزار می‌شود.

در چند روز اخیر تماس تلفنی امیر قطر با رئیس جمهور کشورمان در خصوص جام جهانی بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در این تماس تلفنی ابراهیم رئیسی پیشنهاد مشارکت در برگزاری جام جهانی را به طرف قطری داد که با استقبال امیر قطر رو به رو شد. محور اصلی مشارکت هم مناطق آزاد جنوبی کشور به ویژه جزایر کیش و قشم بود.

با توجه به روابط حسنه ایران و قطر به ویژه در دوره فعالیت دولت سیزدهم و سفری که در ماه‌های اخیر از سوی رئیس جمهور کشورمان به قطر انجام گرفت به نظر می‌رسد قطری‌ها نسبت به ظرفیت‌های ایران برای برگزاری جام جهانی ابراز علاقه نشان دهند.

اما در این بین مسئولان دولت به ویژه مسئولان شورای عالی مناطق آزاد وظیفه مهمی را در این زمینه بر عهده دارند که می‌تواند در بهره برداری کشورمان از این رویداد مهم ورزشی موثر باشد.

ظرفیت اسکان مناطق آزاد یکی از مهمترین مسائلی است که در روزهای برگزاری جام جهانی می‌تواند برای کشورمان کسب درآمد کند. جزایر کیش و قشم با توجه به فاصله اندکی که تا محل برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر دارد می‌تواند به عنوان یک محل اسکان مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از تماشاگران فوتبال می‌توانند صبح‌ها برای تماشای مسابقات به قطر بروند و شب برای اسکان به کیش و یا حتی جزیره قشم منتقل شوند.

کمبود تخت و افزایش قیمت هتل‌ها در قطر یکی از مشکلات برگزار کنندگان مسابقات جام جهانی است به شکلی که قطری‌ها قصد دارند از چادرهای سنتی برای اسکان در صحرا و یا ظرفیت کشتی‌های کروز برای حمل مسافران به کشور امارات برای ساماندهی مسافران استفاده کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد سعید محمد و سایر مدیران مناطق آزاد باید از همین حالا برای ساماندهی مسافران و سود آوری از این مسئله در آبان و آذرماه امسال برنامه ریزی کنند.

از طرف دیگر فرودگاه بین المللی "حمد" به عنوان فرودگاه اصلی قطر به ایرلاین‌ها الزام کرده که برای ورود هواپیما به این فرودگاه باید از یک دستگاه کمک ناوبری استفاده کنند.

در کشور ما فقط یک ایرلاین دستگاه کمک ناوبری دارد و اگر قرار است در دوره جام جهانی برای حمل و نقل مسافران در کنار قطری‌ها باشیم نیاز داریم که آن‌ها برای ایرلاین‌های کشور ما در این زمینه حداقل به طور موقت استثنا قائل شوند.

باید دید دولتمردان به ویژه مسئولان شورای عالی مناطق آزاد برای بهره برداری از شرایط ویژه جام جهانی چه برنامه‌ای دارند و آیا باید منتظر یک فرصت سوزی دیگر در حوزه گردشگری باشیم یا این بار از این فرصت به نحو احسن استفاده خواهد شد.