به گزارش «نود اقتصادی»، وزارت صمت در دهه گذشته سال‌های پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و معمولا صندلی مدیریت بر این وزارتخانه و معاونت‌هایش زیاد به صاحبانش وفا نکرده است. ولی در این مدت یک مدیر صنعتی وجود دارد که هیچ گاه از چارت مدیریتی این وزارتخانه بزرگ و راهبردی خارج نشده است.

محسن صالحی نیا معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایدرو از جمله مدیرانی است که در همه دولت‌های اخیر و با همه مسئولین کار کرد و معمولا وزیری را نمی‌توانید پیدا کنید که برای کنار گذاشتن او علاقه‌ای از خود نشان دهد.

ورود او به چارت معاونین وزارتخانه از زمان مهدی غضنفری و در دو سال آخر دولت دهم آغاز شد. 

صالحی‌نیا از دوره وزارتخانه‌های سابق صنایع سنگین و صنایع و معادن در بخش صنعت کشور جز مدیران میانی به حساب می‌آمد ولی با تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره غضنفری با حفظ عنوان مدیر کل ماشین سازی و صنایع محرکه این وزارتخانه به عنوان معاون امور صنایع و اقتصادی این وزارتخانه جدید التاسیس نیز انتخاب شد.

او که با حضور کوتاه مدت در هیات مدیره ایران خودرو، یک سابقه خودرویی هم برای خودش دست و پا کرده بود و در سال ۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با حکم نعمت‌زاده در معاونت امور صنایع ابقا شد و تا پایان دولت یازدهم در این سمت باقی ماند.

صالحی نیا که در دوره تحریم‌های اوایل دهه ۹۰ تجربه بدقولی شرکت‌های فرانسوی در صنعت خودرو را به عینه دیده بود، بعد از برجام از حضور مجدد فرانسوی‌ها در کشور حمایت کرد و حتی تضمین داد که پژو و رنو این بار به هیچ وجه ایران را ترک نمی‌کنند.

او همچنین صحبت از یک قرارداد جوینت وینچر با فرانسوی‌ها کرد که طی آن انتقال تکنولوژی به کشور ما صورت می‌گیرد و ما در صادرات شرکت‌های فرانسوی‌ هم سهیم خواهیم بود.

با این وجود با خروج آمریکا از برجام هیچ کدام از وعده‌های صالحی‌نیا تحقق نیافت و عمر حضور او در معاونت صنایع هم به پایان رسید.

صالحی‌نیا در دولت دوازدهم با وجود نوسانات زیاد وزارتخانه، مرد محبوب همه وزیران این دوره بود و بعد از این که در دوره شریعتمداری مدتی در معاونت صنایع بود، با وزیر شدن رضا رحمانی به شرکت شهرک‌های صنعتی رفت. حضور او در این شرکت بعد از برکناری رحمانی و سرپرستی حسین مدرس خیابانی هم ادامه یافت تا نوبت به علیرضا رزم حسینی رسید.

رزم حسینی با این که چند ماه به پایان دولت دوازدهم باقی نمانده بود صالحی نیا را به ریاست هیات عاملی شرکت نوسازی صنایع (ایدرو) منصوب کرد. با پایان دولت دوازدهم، ابراهیم رئیسی رضا فاطمی امین را به عنوان وزیر صمت به مجلس معرفی کرد که با رای اعتماد مجلس به او، فاطمی امین راهی دفتر وزارت صمت در خیابان سمیه شد ولی بازهم علاقه‌ای به تغییر صالحی نیا نشان نداد.

صنعت خودرو از مهمترین وعده‌های فاطمی امین برای کسب رای اعتماد از نمایندگان مردم در بهارستان بود و علی رغم گلایه های زیاد و نیاز به تحول در صنعت خودروسازی کشور وزیر صمت دولت سیزدهم دست به تغییر مهمترین سیاست گذار صنعت خودرو یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع نزد. 

امروز و با گذشت نزدیک به بیش از ۷ ماه از آغاز به دولت سیزدهم اکثر مدیران و معاونین وزارت صمت تغییر کرده‌اند ولی محسن صالحی نیا به یک دهه حکمرانی خود در سطوح عالی این وزارتخانه ادامه می‌دهد. برخی از افرادی که از نزدیک با صالحی نیا کار کرده‌اند معتقدند که وی به عنوان یک کارمند و مدیر اصطلاحا حرف گوش کن برای همه وزرا در همه دولت‌ها فرد محبوبی به شمار می‌رود و هیچ ایده و فکری برای اداره سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو ندارد.

با این حال با وجود ورود افرادی مانند منوچهر منطقی به معاونت حمل و نقل وزارت صمت و یا تغییر چارتی که در سال گذشته در این وزارتخانه ایجاد شده به نظر می‌رسد که نقش سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو در وزارت صمت کمرنگ شده ولی مسئولان وزارت صمت که وعده احیای جایگاه ایدرو را داده‌اند باید این نکته را در نظر بگیرند که با وجود بانیان وضع موجود که دهه‌هاست در صنعت کشور حکمرانی می‌کنند نمی‌توان انتظار تحول ملموسی را در این وزارتخانه داشت.