بهروز علیشیری، معاون وزیر اسبق اقتصاد و رئیس سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: آمار جذب شده سرمایه گذاری خارجی سال ٩١ بیشتر از ٥ میلیارد دلار بوده در حالی که بانک مرکزی رقمی در حدود 4.5 میلیارد دلار را برای آن اعلام کرده است. 

وی بیان کرد: در سال ٩١ و ٩٢ تیم کامل سازمان بازرسی کل کشور در سازمان سرمایه گذاری خارجی مستقر شد تا آمارهای اعلامی ما را بررسی کند که بعد از استقرار و مراجعه همه جانبه به بانک اطلاعات سرمایه گذاری خارجی سازمان، تمام جزییات آن به تایید تیم ناظرین رسید و گزارش کامل نظارتی آن در سازمان وجود دارد.

علیشیری افزود: قطعا آمارهای سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید بسیار پایین تر از رقم‌های اعلامی است و توصیه می‌کنم که یک تیم مستقل از سازمان بازرسی به همراه کارشناسان دولت به بانک اطلاعات سازمان مراجعه تا درستی و صحت آمارهای فوق به طور جدی بررسی شود.

معاون وزیر اسبق گفت: بر پایه قانون، آمارهای ورودی سرمایه گذاری خارجی باید به صورت نقدی توسط نظام بانکی و پولی و قیمت تجهیزات توسط گمرک ارزیابی و تایید شده باشند. این در حالی است که در دولت آقای روحانی رقم ورودی یا جذب شده سرمایه گذاری خارجی اکثر استان‌های کشور در حدود صفر بوده است، راست آزمایی این ارقام اعلامی کشوری به تفکیک پروژه، استان و نوع سرمایه بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر میزان جذب فایناس های کشور است که حسب اطلاعات دریافتی اتفاقی در این دوره رخ نداده است و مقایسه آن با گذشته محیر العقول خواهد بود.