سردبیر محترم سایت خبری «نود اقتصادی»

با سلام و احترام؛

باتوجه به انتشار خبری با عنوان "کاهش ۴۴ درصدی تولید سایپا در بهمن‌ماه/ تیموری رکورددار کاهش تولید طی یکسال اخیر شد" که در تاریخ یکشنبه 8 اسفند ماه در خروجی آن سایت خبری قرار گرفته، جوابیه گروه خودروسازی سایپا جهت تنویر افکار عمومی خدمتتان ارسال می شود. خواهشمند است نسبت به درج این جوابیه اقدام مقتضی صورت پذیرد:

50 هزار دستگاه خودرو از 23 دیماه تاکنون فاکتور شده است/ افزایش 19 درصدی تحویل خودرو به مشتریان سایپا/ تکمیل‌کاری خودروهای ناقص و خالی کردن پارکینگ‌ها در اولویت سایپا

 

1-گروه خودروسازی سایپا در لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری، " تولید اقتصادی" را در دستور کار خود قرار داده و به عنوان استراتژی محوری این گروه تعریف کرده است. بر همین اساس تولید اقتصادی و تقویت مالی بنگاه، افزایش کیفیت، کاهش قیمت و تحویل به موقع در حال انجام است که در نهایت باعث رضایت مشتری می شود. در این مسیر تمرکز بر تکمیل‌کاری خودروهای ناقص و تحویل آن به مشتریان به عنوان اولین و مهمترین راهکار تحقق این استراتژی انتخاب شده است.

2-از 23 دی ماه تاکنون در گروه خودروسازی سایپا 50 هزار دستگاه خودرو فاکتور و 39 هزار دستگاه خودرو نیز تحویل مشتریان شده است که در مقایسه با میانگین 10 ماه گذشته این میزان در ماه جاری 19 درصد رشد را نشان می دهد؛ بر این اساس اگر که زیرساخت حمل و نقل کشور مهیا بود، خودروهای بیشتری به مشتریان تحویل داده می شد. 

3- در راستای جلوگیری از جایگزین شدن مجدد خودروهای ناقص به موجودی کف پارکینگ که علاوه بر غیر اقتصادی بودن، باعث افت کیفیت نیز می شود، افزایش عبور مستقیم در دستور کار تولید قرار گرفت که خوشبختانه طی این مدت صددرصد بهبود یافته است؛ بدین معنا که از 9درصد در 6 ماهه اول به 18درصد در بازه 23 دی ماه تاکنون افزایش داشته است.

4- ترجیح تکمیل‌کاری خودروهای ناقص و خالی کردن پارکینگ‌ها در ماه‌های پایانی سال ضمن اینکه تعهد خودروسازان به نهادهای نظارتی بوده است، اقدامی متعارف برای کاهش هزینه های مرتبط سال و پاسخ به تقاضای بیشتر مشتریان برای خودرو در ایام تعطیلات نوروز است.

5- شیوع بیماری کرونا و به دنبال آن بحران جهانی کمبود تراشه، صنعت خودرو جهان را دچار چالش جدی کرده، به نحوی که تولید جهانی طی دو سال گذشته 19 درصد کاهش داشته است. در سایپا نیز یکی از دلایل اصلی کاهش تولید و انباشته شدن خودروها در کف پارکینگ در ماه های گذشته، عدم تحویل ACU توسط تولیدکننده داخلی و عدم پیگیری مجدد از آنها در این مقطع حساس است و همچنین ایجاد مانع جهت ارتباط مستقیم شرکت تیبا تریدینگ با تأمین کنندگان خارجی است.

6- گروه خودروسازی سایپا؛ سیاست در اولویت قرار دادن تکمیل خودروهای ناقص را در راستای استراتژی‌های تولید اقتصادی خود قرار داده و افزایش تولید به عنوان شریان اصلی یک بنگاه اقتصادی را همواره مد نظر داشته است.

 محمد قادری

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل