محمدمهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره اتحادیه وارد کنندگان نهاده دام و طیور در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: تحولات نظامی در حوزه دریای سیاه به صورت نگران کننده‌ای در حال پیشرفت است و این موضوع می‌تواند برای جریان تامین کالاهای اساسی ایران از این منطقه آسیب جدی ایجاد کند.

وی بیان کرد: تا اوایل تابستان سال آینده امکان خرید و حمل کالا از مبدأ آرژانتین و برزیل وجود ندارد و بیش از ۷۰ درصد ورود ذرت مورد نیاز کشور از مبدا دریای سیاه و کشورهایی مانند اوکراین و رومانی صورت می‌گیرد. 

عضو هیات مدیره اتحادیه وارد کنندگان نهاده دام و طیور گفت: در صورت بروز جنگ احتمالی میان آمریکا و روسیه در اوکراین پیش‌بینی می‌شود حداقل برای سه ماه تامین ذرت و دانه سویای ایران از مبدأ اوکراین کاملا متوقف شود و یا به شدت کاهش پیدا کند. این امر می‌تواند افزایش ۲۰ درصدی قیمت این نهاده‌های تولید را در پی داشته باشد و در کنار افزایش قیمت، جریان تامین نهاده‌ برای کشاورزان ایرانی با اختلال جدی مواجه خواهد شد. 

نهاوندی افزود: قطعا وزارت جهاد کشاورزی باید از چند ماه قبل تدابیر لازم برای احتمالات مختلف را پیش‌بینی میکرد و جلوی هرگونه بروز آسیب در جریان تأمین نهاده‌های دامی را میگرفت.