«نود اقتصادی»-محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازگانی تهران و یکی از مدعوین دیدار رهبری با تولیدکنندگان: فعالان اقتصادی از آبان ۹۸ تا همین امروز موفق به دیدار با رهبری نشده بودند. 

 لزوم برگزاری سالانه چنین دیدارهایی از این نظر است که شنیده شدن نقطه نظرات رهبری و تولیدکنندگان حتما اتفاق بیفتد. 

 در این دیدار صنایع مختلف و گوناگونی مثل صنایع غذایی، پوشاک، کشاورزی، معدن، لوازم خانگی و... به بیان مشکلات خود پرداختند.

 اکثر مشکلات تولیدکنندگان شامل مواردی مانند واردات کالاهای مشابه تولید داخل، قربانی شدن تولید داخل به وسیله واردات، مشکلات اخذ ضمانت نامه برای قراردادهای بین‌المللی، تامین مواد اولیه، ترخیص های طولانی مدت از گمرک، سیاست‌های غلط بانکی و تامین اجتماعی بود.

 رهبری نیز در انتها از مسئولان دولتی حاضر در جلسه خواستند بیش از پیش به مشکلات بخش خصوصی توجه کنند. ایشان به مبارزه قاطع با قاچاق و از بین بردن و سوزاندن کالاهای قاچاق اشاره کردند و گفتند نباید انبوه سازی برای ما اصلیت پیدا کند بلکه توجه به کیفیت بسیار مهم است.

 اظهار نظر رهبری در خصوص کم کاری مسئولان در سال های گذشته که منجر به ضعف اقتصادی این سالها شده است کاملاً به جا بود. ما تولیدکنندگان ۸ سال تمام فریاد می‌زدیم که تحریم مشکل اصلی ما نیست و سوءمدیریت جلوی تولید را گرفته است.

 ثبات قوانین، امنیت سرمایه‌گذاری و مبارزه با فساد می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند. وقتی در طول چند ماه ۱۵٠٠ بخشنامه گمرکی صادر می‌شود چطور می توان به تولید ادامه داد؟!