دکتر امیرحسین مزیّنی، اقتصاددان و معاون پژوهشی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: سخنان رئیس‌جمهور در خصوص افزایش تقاضای کاذب و سفته‌بازانه در بازار ارز کاملا درست است.

وی بیان کرد: متأسفانه دولت در مدیریت بازار مسکن و بورس ناموفق بوده و همین باعث سرازیر شدن تقاضاهای سفته‌بازانه به سمت بازار دلار شده است. حتی بنگاه‌های اقتصادی کوچک کشور هم دلار می‌خرند.

مزینی افزود: ورود هر لحظه بانک مرکزی به بازار ارز فقط اوضاع بازار را ناهنجارتر می‌کند. دولت باید به فکر مدیریت بلندمدت بازار ارز باشد.

این اقتصاددان بیان کرد: شنیده شده که برخی کارشناسان می‌گویند دولت باید با ریختن ارز حاصل از فروش نفت به بازار قیمت دلار را کاهش بدهد که این کاملا سیاست اشتباهی است.

امیرحسین مزینی گفت: ارزپاشی در بازار در شرایط فعلی سیاست کاملا نادرستی است و حتی اگر دولت می‌تواند به سمت دلار ۱۵ هزار تومانی هم حرکت کند چنین کاری درست نیست چون تناسب اقتصاد را بهم می‌ریزد و با افزایش بی‌رویه واردات به کلی صادرات کشور را مختل می‌کند. حتی دلار ۲٠ هزار تومانی هم در شرایط فعلی به نفع اقتصاد کشور نیست. تمرکز دولت باید روی مهار تورم باشد.