محمد صالحی، رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: امسال سرمازدگی تولید پسته ایران را از ۲۱۰ هزار تن به ۱۳۰ هزار تن رسانده است و کم‌آبی هرساله تعدادی از تولیدکنندگان پسته را کمتر می‌کند.

وی بیان کرد: قیمت پسته در یک سال گذشته ۱۰۰ درصد گران‌تر شده است. پسته‌ای که پارسال کشاورز آن را ۱۰۰ هزار تومان می‌فروخت امسال ۲۰۰ هزار تومان شده است. البته پسته در فروشگاه‌های تهران تا کیلویی ۴۰۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود.

صالحی افزود: ۴۰ درصد از پسته ایران به چین صادر می‌شود و پسته ایران همچنان مشتری خود را در بخش‌هایی از اروپا و هند دارد. آمریکا در سال‌های گذشته با سرعت زیادی کمیت و کیفیت تولید پسته خود را گسترش داده است و بخش‌هایی از بازار ما را در اروپا مال خود کرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران گفت: بانک مرکزی و وزارت صمت در سال‌های گذشته با ایجاد تعهد ارزی سنگین برای صادرات پسته مانع ایجاد کرده‌اند و می‌گویند باید در مدت کوتاهی ارز صادراتی خود را برگردانید. به دلیل تحریم‌های شدید نمی‌شود در یک مدت کوتاه ارز را برگرداند. این سیاست‌های غلط ارزی باعث شده‌اند مشتری‌هایی که ۴۰ سال از ما پسته می‌خریدند را از دست بدهیم و به آمریکا واگذار کنیم.