کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: وظیفه قانونی و تشکیلاتی سازمان حفظ نباتات در خصوص محصولات وارداتی، صادراتی و ترانزیتی، صرفا بررسی از نظر وجود و عدم وجود آفت بیماری و علف‌های هرز است و هیچ وظیفه‌ای دیگری غیر از این ندارد.

وی بیان کرد: گواهی‌هایی که سازمان ما صادر می‌کند مانند همه کشورها براساس یک فرمت خاص است. ما امسال تا الان فقط برای صادرات، ۱۵۴ هزار گواهی صادر کردیم. وقتی محصولی می‌خواهد وارد کشوری شود، کشور مقصد از قبل به کشور فرستنده می‌گوید که با چه شرایطی باید محصول وارد کشور مقصد شود. یعنی علاوه بر گواهی بهداشت و فرمت بین‌المللی، موارد مورد نظر آن کشور هم هست که در گواهی قید نمی‌شود.

کیخسرو چنگلوایی افزود: در مورد فلفل دلمه‌ای، سازمان قرنطینه روسیه وارد نشده، بلکه یک سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان نامه‌ای را در تاریخ سه آذر ماه به وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده و گفته در فلفل‌های صادراتی ایران ۴ نوع سم پیدا شده که این سموم در کشور ما ثبت نشده، لذا از ۸ آذر، ما واردات فلفل را ممنوع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این جای ابهام بود، چون از قبل به ما در این زمینه چیزی نگفته بودند و باید از سه ماه قبل این مسئله عنوان می‌شد. ما تا الان با سرویس فدرال نظارت بر قرنطینه دامی و گیاهی روسیه مراوده داشتیم و  با سرویس نظارت بر حقوق مصرف کنندگان ارتباطی نداشتیم. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بر خلاف صحبت‌های آقای پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به حکم قانون مرجع شناسایی محصولاتی که دارای موارد بیش از حد مجاز سم دارند، سازمان حفظ نباتات نیست و سازمان غذا و دارو است. این که آقای پیمان پاک گفتند سازمان حفظ نباتات اقدام نکرده، نیز درست نیست، چون نامه اصلا به دست ما نرسیده و ما با سازمان روسی که این ایراد را گرفته مراوده‌ای نداریم. 

وی بیان کرد: با این وجود تا کنون بنده دو مراوده با معاون وزیر بهداشت انجام دادم و وزیر محترم جهاد کشاورزی هم نامه ای به وزیر بهداشت داده است. امروز عصر هم جلسه ای با حضور معاون محترم وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی و معاونت‌های تولیدی وزارتخانه ما برگزار می‌شود و به دنبال حل مشکل هستیم و این ممنوعیت صادرات هم قطعا موقتی است.

چنگلوایی گفت: اکیپ سازمان غذا و دارو باید در گمرک خروجی مستقر باشد و اجازه صادرات محصولات غیر مجاز را ندارند و همچنین در استان‌ها هم آزمایشات را انجام دهند تا محصولات از مرزها برگشت نخورد.