به گزارش «نود اقتصادی»، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم اجاره‌ بهای مسکن از سال ۹۵  تا ۱۴۰۰ به مرور افزایش چشمگیری داشت، ولی از سال  ۹۷ تا ۱۴۰۰ رشد قیمت در این عرصه بیشتر شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم اجاره‌بهای مسکن در تابستان امسال ۲۷.۶ درصد بوده که نسبت به فصل بهار ۱.۲ درصد کاهش یافته است. 
 

روند افزایش نرخ تورم اجاره‌بهای مسکن در بهار  ۹۵، ۹.۸ درصد بود، اما در طول این سال قابل کنترل بود و تا انتهای سال شاهد ۵ درصد کاهش نسبت به افزایش ابتدای سال بودیم و نرخ تورم در این حوزه  به ۴.۸ درصد رسید.

اما در  سال ۹۶ روند نرخ تورم اجاره‌بهای مسکن متفاوت بود، در ابتدا کاهشی را در این عرصه تجربه داشتیم  و به میزان ۴ درصد رسید، اما به مرور اثرگذاری تحریم‌ها در کشور بیشتر شد و نرخ تورم اجاره بهای مسکن  تا انتهای سال ۹۶  به ۶.۸ درصد افزایش یافت و در کل سال ۹۶، ۲.۹ درصد افزایش یافت.

طی سال ۹۷ نرخ تورم اجاره بهای مسکن افزایش چشمگیری داشت و شدت تحریم‌های اعمال شده بیشتر خود را در این بازار نشان داد، به طوری که در هر ۴ ماه حدود ۳ درصد نرخ تورم اجاره بهای مسکن افزایش می‌یافت و  در طول ۱۲ ماه، ۱۵.۷ درصد تورم اجاره بهای مسکن افزایش یافت.

در طی سال ۹۸ روند نسبتا  با ثباتی را در این حوزه  تجربه کردیم و  نرخ اجاره بهای مسکن در محدوده ۲۲ تا ۲۴ درصد در افت و خیز بود. اما در سال ۹۹ ابتدا با روندی با ثبات آغاز کرد، اما هر چه به انتهای سال نزدیک می شدیم و افزایش نرخ دلار و سکه نرخ اجاره بهای مسکن نیز افزایش یافت و در طول سال ۹۹، ۴.۳ درصد افزایش داشتیم.

نرخ تورم اجاره‌بهای مسکن در تابستان امسال نیز ۲۷.۶ درصد بوده که نسبت به فصل بهار ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران