دکتر هوشنگ شجری، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشت: عدم تعیین تکلیف درباره رئیس جدید بانک مرکزی با وجود گذشت بیش از یک ماه از استقرار دولت جدید آسیب زننده است.

وی بیاتن کرد: با وجود تورم بالای ۵۰ درصدی، حجم بالای نقدینگی و تحولات بازار ارز بهتر است هرچه سریعتر تکلیف رئیس کل بانک مرکزی مشخص شود. این که در تعیین رئیس کل بانک مرکزی مسائل سیاسی دخیل شود و فردی ضعیف‌تر از رئیس کل فعلی انتخاب شود هم تبعات منفی خواهد داشت. اقتصاد ایران در هر دوره‌ای رئیس کل ضعیفی داشته صدمات زیادی دیده است.

استاد اقتصاد دانشضگاه اصفهان افزود: تورم در کشور ما بیشتر عامل روانی دارد و در حال حاضر عوامل روانی از مسائل عینی مثل افزایش نقدینگی و یا تغییرات نرخ بهره بانکی تاثیر بیشتری در نرخ تورم دارد. با این حال رئیس کل جدید می‌تواند در کنترل مسائل عینی تاثیر گذار بر نرخ تورم هدف گذاری و سیاست گذاری مناسبی داشته باشد تا تاثیرات ملموسی برای مردم داشته باشد. 

دکتر شجری بیان کرد: با توجه به وضعیت بودجه‌ای دولت شنیده می‌شود که در ابتدای سال تنخواهی از بانک مرکزی گرفته شده که اگر نسبت به باز پس دادن آن به بانک مرکزی تعیین تکلیف نشود، تبعات تورمی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود. تنخواه باید هر سال یک بار اخذ شود و دولت در اسرع وقت آن را به بانک مرکزی پس بدهد.