مجید مهتدی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت تجارت با سوریه اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای تجارت با سوریه فراهم نیست و ما مشکلاتی زیادی در زمینه حمل و نقل و مسائل بانکی برای تجارت با سوریه داریم.

وی با اشاره به مشکلات در زمینه حمل و نقل گفت: ما از مرز زمینی عراق نمی‌توانیم به سوریه کالا صادر کنیم در حالی که امارات و عربستان از طریق اردن کالاهای خود را به سوریه صادر می‌کنند. عراق از دوره صدام عضو کنوانسیون تیر برای حمل و نقل کالا نبود و مسئولان ما هم تلاشی برای توافقی جداگانه برای صادرات به سوریه از طریق عراق نکردند. وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری ایران و سوریه می‌توانست از طریق توافق سه جانبه بین ایران، عراق و سوریه این مشکل را حل کند.

مهتدی با بیان این که "تجارت با سوریه از طریق عراق از بغداد به بعد با مشکل مواجه است"، گفت: از بغداد با سوریه ما شهرهای فلوجه و رمادی را در پیش داریم که چون با ایرانی‌ها خوب نیستند انتقال کالا از این شهرها با مشکل موجه است. البته می‌توان با مذاکره با سران قبال در این شهرها مشکلات را برطرف کرد. اگر راه زمینی به عراق باز شود، ما می‌توانیم 4، 5 روزه کالاهایمان را به عراق بفرستیم.

وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل دریایی برای تجارت با سوریه گفت: در حوزه حمل و نقل دریایی کشتیرانی جمهوری اسلامی به طور منظم به ما خدمات نمی‌دهد و ما مجبوریم کالاهای خود را از دو بندر مرسین و اسکندریه ترکیه با ۱۰۰۰ دلار بیشتر به سوریه صادر کنیم که این موضوع شرایط رقابت را از ما می‌گیرد.

مهتدی عملکرد یک سال گذشته اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه را نیز رضایت بخش ارزیابی نکرد و گفت: اتاق ایران و سوریه علی رغم گذشت یک سال از تشکیلش عملکرد رضایت بخشی نداشته و شاهد هستیم که جایگاه مناسبی ندارد. تشکل‌های مختلف در سوریه موازی کاری می‌کنند و اجازه نمی‌دهند اتاق بازرگانی به طور هماهنگ و متحد روی تجارت با سوریه تمرکز کند.