«نود اقتصادی»-مرتضی صوفی، کارشناس حوزه تجارت: در روزهای پایانی‌دولت سند سیاست‌های صنعتی وزارت صمت رونمایی شد. فارغ از محل ابهام بودن زمان رونمایی و اینکه در واپسین دقایق دولت دوازدهم این سند چگونه و چه میزان بکار خواهد آمد؟ بررسی سند مذکور (که روی سایت وزارت صمت بارگذاری شده است) نشان از ناهماهنگی و عدم تطابق آن با شرایط کنونی کشور دارد.

بعنوان نمونه یکی از اولین موضوعاتی که بدان پرداخته شده *سم زدایی اقتصاد ایران از بیماری هلندی* است. جای تعجب جدی است در شرایط فعلی که تمام صنایع، کمبود منابع ارزی برای تامین مواد اولیه را اصلی ترین چالش خود عنوان میکنند؛ چگونه سم زدایی از بیماری هلندی (چالش دهه ۸۰ اقتصاد ایران) برای شرایط کنونی تجویز شده است؟

به‌نظر میرسد تصویر شفافی از مشکلات عاجل حوزه فعالان صنعتی، معدنی و تجاری در وزارت صمت وجود ندارد چون نظرخواهی دستگاه‌های مختلف از جمله اتاق بازرگانی، مرکز پژوهشهای مجلس و ... حاکی از درصدر بودن چالش تامین مالی منابع ریالی و ارزی دارد.

یشنهاد می شود طی فرآیندی سازمان یافته، وزارت صمت نسبت به ارتباط با فعالان اقتصادی اقدام کند و حل موضوعات جدی فعلی حوزه تولید بصورت چالش محور در دستور کار این وزارت مهم قرار گیرد.