اخبار شرکتها-درحالی شرکت نفت ایرانول با جهش ٢۵۴ درصدی سود خالص توانست رکورددار بیشترین سودآوری در میان رقبا باشد که تولید محصولات با ارزش افزوده و کیفیت بالاتر در این شرکت، نوید افزایش سهم از بازار «شرانل» در سال جاری را می دهد. صبح روز گذشته  ٣٠ خردادماه، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت نفت ایرانول با حضور ٨٧درصدی سهامداران در محل سالن تلاش برگزار شد.

 راهکارهای تقویت جایگاه 

 در ابتدای این جلسه، زارع پور اشکذری مدیر عامل «ایرانول» در خصوص تلاش روزافزون مدیریت این شرکت به منظور کسب جایگاه برتر در بازار روانکار گفت: نگاه کلان مدیریت شرکت، افزایش تولید و فروش محصولات نهایی از طریق افزایش کیفیت ضمن طراحی و تولید محصولات جدید است.

وی در ادامه افزود: هرچند خام فروشی در شرایط مقطعی بنابر وضعیت بازارهای داخلی و جهانی ممکن است سود بیشتری برای شرکت به همراه داشته باشد ولی تمرکز اصلی شرکت بین کسب سود بیشتر در کوتاه مدت از طریق خام فروشی و افق بلند مدت با تکیه بر فعالیت‌های عملیاتی، دستیابی به سود پایدار بنا نهاده شده است.

تحول در تولید با ارزش افزوده بالاتر

یکی از چالش های پیش روی شرکت‌های تولیدی روغن موتور به ویژه ایرانول، نبود امکان افزایش ظرفیت حجمی بیش از ۶٠٠ میلیون لیتر است، از این رو مدیریت شرکت برای فائق آمدن بر این رقابت سنگین ، تصمیم به بالا بردن کیفیت محصولات و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر گرفته است.
زارع پور مدیرعامل "شرانل" در این رابطه به سهامداران حاضر در مجمع خبر راه اندازی پروژه موم گیری پالایشگاه روغن سازی تهران تا پایان سال جاری را داد. به گفته وی اجرایی شدن این پروژه می تواند ارزش افزوده محصولات داخلی واحد مربوطه را ۵٠ تا ٧٠ درصد را بالا ببرد و سبب افزایش قیمت تولیدات از ۵٠٠ دلار در هر تن به هزار دلار در هر تن خواهد شد.

جهش سود عملیاتی

درآمد عملیاتی و به تبع آن سود عملیاتی یکی از اجزای مهم صورت سود وزیان است که می تواند نشان دهنده تکرار پذیر بودن سود خالص برای دوره های آتی باشد. گفتنی است شرکت نفت ایرانول با مدیریت بهینه بهای تمام شده، تغییر سیاست‌های فروش، کنترل فروش محصولات زیان ده و ایجاد سبد بهینه فروش محصولات توانسته جهش ٢١۵درصدی سود عملیاتی را برای سال مالی ٩٩ به ثبت برساند.

در نتیجه این رشد سود عملیاتی، سود هر سهم شرکت نیز در پایان سال مالی گذشته روند صعودی بسیار چشمگیری را طی کرد و با رشد 254 درصدی به رقم ۵٣۴۵ ریال رسید.

بازدهی ١٠۵ درصدی نصیب سهامداران

به گواه فعالان بازار سرمایه، سال گذشته یکی از پُرچالش‌ترین سال ها برای سهامداران بود. اما حرکت پیوسته و اصولی قیمت سهام ایرانول در تابلوی معاملات بورس سبب شد تا در مجموع سال ٩٩ و باوجود ریزش های سنگین شاخص کل بورس در پایان سال، قیمت «شرانل» دستخوش تغییرات منفی نشده و در نهایت بازده ١٠۵ درصدی را نصیب سهامداران خود کند که یکی از بالاترین بازدهی ها در سال‌های اخیر بوده است.

 اهم دستاوردها 

از مهمترین دستاوردهای شرکت نفت ایرانول در سال گذشته می توان به اخذ پذیرش و عرضه محصولات جانبی و روغن پایه در بورس کالا و انرژی و همچنین گسترش فروش مویرگی و ایجاد و راه‌اندازی سیستم CRM و تشکیل کمیته قیمت‌گذاری جهت شفاف سازی و کشف قیمت و انعقاد قرارداد و اجرای پروژه فاز یک واحد موم گیری پالایشگاه روغن سازی تهران اشاره کرد.

از دیگر نکات قابل توجه عملکرد ایرانول در زمینه افزایش سهم از بازار ، رصد میزان رضایتمندی مشتریان است. از این رو به منظور رصد و کنترل رضایت مشتری در سال ٩٩ ، رضایتمندی مصرف کنندگان و مشتریان بطور پیوسته پایش شد که نتیجه آن رضایت ٨۶ درصدی بود که در عالی ترین سطح قرار گرفت.

  تداوم  رشد سودآوری 

 زارع پور در پایان این مجمع برنامه های ایرانول به منظور تداوم روند سودآوری را تشریح کرد. وی در خصوص مدیریت تولید گفت: سیاست های شرکت ، حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است که برای رسیدن به این هدف تمرکز خود را بر روی تولید فینیش پروداکت‌ها، قرار داده است.

اما تکمیل پروژه پالایشگاه آبادان جهت استفاده از توانمندی های بالقوه این مرکز، تولید محصولات جدید با توجه به تغییر نیاز بازارهای جهانی و همچنین مکاتبات فراوان با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به منظور افزایش نرخ محصولات از دیگر برنامه های آتی شرکت است.

تقسیم حداکثری سود 
 
در پایان این مجمع«شرانل»، سهامداران با پیشنهاد تقسیم ٩١ درصدی سود به مبلغ ۵٠٠٠ ریال برای هر سهم از سوی هیات مدیره موافقت نموده که این سود از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد . بدین وسیله ایرانول سال ٩٩ را در بالاترین سطح رضایتمندی مشتریان و سهامداران به پایان رساند.