اخبار شرکتها-شیر پروانه ای نیز مانند شیر توپی قابلیت قطع و وصل سریع دارد و با توجه به اینکه قیمت آن بسیار ارزان است باعث شده است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی داشته باشد. در شیر پروانه ای، دیسک در مرکز لوله قرار دارد و چرخش دیسک در آن ها باعث قطع و وصل جریان در مسیر لوله می شود. دیسک شیرهای پرونه ای بر خلاف شیرهای توپی، در مسیر جریان سیال قرار دارند که با توجه به این موضوع می توان گفت که شیرهای پروانه ای باعث افت فشار درحالت باز هستند. از مزایای شیرهای پروانه ای می توان به کم بودن وزن و اندازه، افت فشار کم و سوار فوری، استفاده از محرک، عدم هیچگونه نیاز به تکیه گاه اضافی، استفاده از شیر برای باز و بسته و کنترل سیال  نیز اشاره کرد.

 

 کاربرد شیرهای پروانه ای

نوع کاربردی که شیر پروانه ای دارد ویژگی های آن را تعیین می کند که بر اساس محل نصب آن ها و اینکه با چه سیالی در تماس هستند مشخصه ای آن ها نیز تعیین می شود. قابل ذکر است که شیرهای پروانه ای در سرویس های مختلفی مانند مایعات، بخار، هوا، آتش نشانی، مکش، سرمایش و ... مورد استفاده قرار می­گیرند که با توجه به مزایای آن ها کاربرد فراوانی در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، نفت و گاز و ... دارند.

شیر پروانه ای بر اساس جنس بدنه

شیرهای پروانه ای با توجه به جنس بدنه ای که دارند به دسته های شیر پروانه ای جنس چدنی با دیسک پلاستیکی و استیل، شیر پروانه ای از جنس استنلس استیل، شیر پروانه ای فولادی، شیر پروانه ای UPVC و شیر پروانه ای با بدنه چدن داکتیل دسته بندی می­شوند.

  • شیر پروانه ای جنس چدن با دیسک پلاستیکی

این نوع از شیرهای پروانه ای معمولا در سیستم هایی که سیال غیر خورنده در آن جریان دارد مورد استفاده قرار می گیرند.

  • شیر پروانه ای جنس چدنی با دیسک استیل

این نوع شیرهای پروانه ای با توجه به مقاومت بالایی که دارند در مواردی که سیال خورنده در سیستم جریان است استفاده می­شوند. در شرایط ویژه و کاربردهایی که علاوه بر خورندگی، سیال دارای کلر و یا نمک باشد این نوع شیرها نیز پیشنهاد می شود.

  • شیر پروانه ای از جنس استنلس استیل

این شیرها معمولا در صنایعی مانند نفت و گاز، صنایع دریایی، کاغذسازی، سیستم های کنترل سوخت و از همه مهم تر پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد فراوان دارند. در واقع می توان گفت که این شیرها برای سیالاتی که غیر خورنده هستند و دمای بسیار پایین و یا بسیار بالایی دارند مناسب هستند.

  • شیر پروانه ای فولادی

این شیرها غالبا در سیالاتی که غیر خورنده هستند ( آب، گاز و روغن ) و در دماهای خاصی بین 30- الی 400 درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار می‌گیرند و مناسب هستند.

  • شیر پروانه ای UPVC

این شیرها از نظر قیمتی نسبت به سایر شیرها مقرون به صرفه تر هستند، به آسانی نصب می شوند و به سرعت به بهره برداری می­رسند. از مزیت های دیگر این شیرها پشتاور پایین آن ها است که باعث باز و بسته کردن آن ها می­شود.

  • شیر پروانه ای با بدنه چدن داکتیل

این نوع از شیرها در مقابل سایش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

شیرهای پروانه ای بر اساس نحوه اتصال

  • شیرهای پروانه ای دو سر فلنج

اتصال در این نوع شیرها از اتصال فلنج بدنه به فلنج های خط لوله انجام می­شود.

  • شیرهای پروانه ای ویفری

محل نصب این شیرها معمولا بین فلنج های خط لوله و فلنج هایی که پیچ شده اند و بدنه شیر را احاطه می کنند است. نصب آن ها بسیار آسان است اما تحت عنوان شیر ایزوله نمی توان آن ها را مورد استفاده قرار داد.

  • شیرهای پروانه ای لاگ

این شیرها برآمدگی هایی که روی بدنه خود دارند باعث می شود که محل مناسبی برای اتصال پیچ های خط لوله و بدنه باشد و نسبت به نوع ویفری اتصال بهتری دارند. در نتیجه باید گفت که باعث فراهم آب بندی بیشتر می­شوند.

  • شیرهای پروانه ای با اتصال جوشی یا اتصال گرو

این شیرها به دلیل اتصال جوش خوردن مستقیم به خط لوله در سیستم هایی که فشار بالا دارند بسیار استفاده می شوند.

محیط نصب شیرهای پروانه ای

شیرهای پروانه ای در فضاهای خارجی نیز نصب می شوند که حتما باید از پوشش های لازم برخوردار باشند و با توجه به نوع فضای کاری که سیستم شیرهای پروانه ای دارند باید مشخصه های مخصوص آن فضا را داشته باشند. در صورتی که شیرها پوشش های موردنیاز را نداشته باشند منجر به پوسیدگی و اختلال در عملکرد آن ها می شود.

جهت خرید شیر پروانه ای با بهترین قیمت و کیفیت می‌توانید با شماره 02186073350 تماس گرفته و از مشاوره تخصصی این مجموعه بهره مند شوید. پتروسا، تامین کننده و وارد کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، قطعات صنعتی را با کیفیت عالی و قیمت مناسب برای خریداران تهیه کرده و عرضه بازار می کند.