به گزارش‌«نود اقتصادی»، ایرج توتونچیان، معاون اسبق وزیر اقتصاد و استاد تمام دانشگاه الزهرا اظهار داشت: اعلام شده که برای طرح جدید قانون بانک مرکزی ۸ سال روی موضوع کار شده است این درحالی است که بعد از مطرح شدن انتقادها حتی کوچترین اصلاحی در طرح اعمال نشده است.

وی بیان کرد: به عقیده بنده از آنجا که شاکله طرح نم‌یتواند نظام بانکداری ربوی را به چالش بکشد عملا باعث تثبیت این نظام در اقتصاد ایران خواهد شد و تصویب عجولانه طرح مذکور عملا باعث می‌شود که تا ۵۰ سال آینده امکان اصلاح قانون جدید وجود نداشته باشد. چرا که وقتی این قوانین پایه ای تصویب می‌شود اعمال اصلاحات و تغییرات در آن به سختی انجام می‌شود و سابقه قانون گذاری در کشور نیز به خوبی موید این موضوع می‌باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا بیان کرد: به عنوان فردی که بیش از ۵۰ سال روی نظام بانکداری اسلامی تحقیق کرده‌ام نسبت به تصویب نهایی این طرح اعلام خطر می‌کنم. بنده با طراحان طرح مذکور نیز جلساتی داشته‌ام اما برای شبهاتی که مطرح شد پاسخ دقیقی دریافت نکرده ام.

توتونچیان افزود: برخی می‌گویند اگر شما طرح فعلی که در مجلس کلیات ان تصویب شده را قبول ندارید آیا جایگزینی هم برای اصلاح نظام بانکداری موجود در اختیار دارید، در جواب این منتقدان باید تاکید کنم که همین امروز یک طرح کامل و جایگزین مبتنی برای چارچوب قواعد اسلامی موجود است که حاضر هستم در هر محفل علمی و... در خصوص آن با صاحب نظران و قانون گذاران بحث کنم. این مدل جدید عملا جایگزین نظام سرمایه داری خواهد بود که عملا به پایان راه رسیده است.