به گزارش «نود اقتصادی»، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین: در بحث‌های دیپلماتیک نباید طرفین با صداقت کامل پای میز مذاکر بنشینند که این مساله‌ای طبیعی است، اما اگر بنای همکاری و رفع تحریم‌ها باشد، راستی‌آزمایی آن حتی در یک ماه نیز قابل‌تحقق است.

وی بیان کرد: اما باید توجه داشت که در رابطه با آمریکا کشور ما چندین‌بار لطمه و گزند دیده و مشخص است که در ادامه نیز نباید با دید اعتماد به آنها نگاه نکرد. در نتیجه هر لحظه امکان دارد راستی‌آزمایی‌های ما به نتایج خوبی در عمل نرسد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: ما برای راستی‌آزمایی مراحل متفاوتی را می‌توانیم انجام دهیم، به‌طور مثال کالایی را از شرکت‌های بین‌المللی خریداری کنیم و تسویه آن را ازطریق مسیر‌های بانکی انجام دهیم. 

مجیدرضا حریری افزود: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که حتی یک‌سال پس از برجام آیا ما می‌توانستیم همین کار را انجام دهیم؟ خیر، این کار انجام نمی‌شد، چراکه غرب بهانه‌های جدیدی مانند FATF را می‌گرفت، بنابراین مساله راستی‌آزمایی مرحله‌ای گسترده است که تنها نباید به نقل‌وانتقال پول‌های نفت ایران محدود بماند، چراکه درحال حاضر این شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی هستند که با اشخاص حقیقی و حقوقی ما کار نمی‌کنند.