به گزارش «نود اقتصادی»، امروز (۹ اسفند) مقرر شده بود که کشور چهارم دخیلی در موضوع حادثه هواپیمای اوکراینی نتیجه را اعلام کند که به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور امروز این نتیجه اعلام شد. براساس این گزارش ۴ کشور از جمله ایران، اوکراین، کانادا و فرانسه در رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراین دخیل هست.

پیش از این زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشور در نشست خبری خود اعلام کرده بود که طبق آنکس ۱۳ و کنوانسیون شیکاگو برای ۴ کشور دخیل در سانحه هواپیمای اوکراینی گزارش ارسال شده است و این کشور‌ها تا ۶۰ روز فرصت دارند جواب این گزارش را به ایران بدهند که این تاریخ ۹ اسفند ۹۹ به پایان می‌رسید.

او بیان کرد: این پاسخ‌ها فنی و سازنده بوده و تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری تعامل و تفاهم کاملی با این کشور‌ها در این زمینه داشته‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا تاریخ ۹ اسفند منتظر پاسخ کشور چهارم می‌مانیم، اگر پاسخ ندهند تا آخر امسال گزارش نهایی بررسی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را برای عموم منتشر خواهیم کرد.

گفتنی است، پیش از این هم معاون اول رئیس جمهور در مصوبه هیئت دولت درباره پرداخت غرامت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را به وزرای راه، خارجه، دفاع و دادگستری و معاونان حقوقی و برنامه و بودجه رئیس جمهور ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مسئول مذاکره با بازماندگان جان باختگان این سانحه و مصالحه با آن‌ها شناخته شده است به طوری که وزارت راه مأمور بررسی کلیه دعاوی و اختلافات حقوقی این سانحه است و همچنین پرداخت غرامت و خسارت به بازماندگان این سانحه از سوی جمهوری اسلامی ایران، داوطلبانه است.

برای هر یک از جان باختگان ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی در نظر گرفته شده که به بازماندگان آنان پرداخت می‌شود و خسارات مربوطه به خانواده‌های جان باختگان ایرانی بر اساس قوانین داخلی و به بازماندگان جان باختگان اتباع خارجی، مطابق قوانین و عرف بین الملل پرداخت می‌شود.

بر این اساس خسارت اشیا و اموال همراه مسافران بر اساس ارزش آن‌ها که هنگام سوار شدن به گمرک اظهار شده، مازاد بر رقم مذکور به بازماندگان پرداخت می‌شود. نحوه پرداخت را کارگروهی از وزارتخانه‌های راه و اقتصاد و خارجه همراه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری با همکاری سازمان قضائی نیرو‌های مسلح تعیین می‌کند، اما پرداخت نهایی بر عهده وزارت راه است.

براساس این گزارش، هواپیمای بوئینگ پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین در ۱۸ دی ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) ساعت ۶:۱۹ صبح، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در نزدیکی شاهدشهر استان تهران سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین این پرواز جان باختند.