به گزارش ‌«نود اقتصادی»، یک کارآفرین برتر کشور در صنعت ساختمان سیاست‌های دولتی چه در بخش مسکن مهر و چه پروژه مسکن ملی دولت تدبیروامید را ناکارآمد خواند و گفت: از کل تقاضای بخش مسکن در حال حاضر تنها ۳۰درصد مربوط به خریداران واقعی است و ۷۰درصد بقیه معاملات را دلالان بخش مسکن انجام می‌دهند. کاهش سهم واقعی خریداران به خاطر از دست رفتن قدرت اقتصادی‌شان است وگرنه جمعیت زیادی از کشور نیازمند خرید خانه هستند. 

فرشاد قهرمانی تاکیدات دولت فعلی بر راه‌اندازی مسکن ملی را در راستای همان اشتباهات دولت محمود احمدی‌نژاد و پروژه مسکن مهر ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه هیچ دولتی روی این موضوع برنامه‌ریزی دقیق و راهبردی نکرده است. مسکن امن‌ترین بخش سرمایه‌گذاری در کشور است که نباید این طور باشد. هر نوع سیاست دولتی در این بخش باید زمین و مسکن را از حالت سرمایه‌گذاری خارج کند. مسکن مهر در حال حاضر به دست دلالان افتاده است. از لحاظ کیفیت نیز در زلزله آسیب‌های فراوان می‌بینند. وقتی که دولت به دنبال چیز ارزان باشد چنین اتفاقاتی می‌افتد. جنس با دوام و مرغوب گران‌تر است. دولت تدبیروامید نیز از ما می‌خواهد مسکن ملی را با کمترین هزینه تولید کنیم که در عمل هیچ معنایی جز کم گذاشتن از کیفیت این مسکن‌ها نخواهد داشت. وقتی مصالح ساختمانی با حداقل کیفیت استاندارد را به آنها معرفی می‌کنیم باز هم می‌گویند گران است و ارزان‌تر دربیاورید. با وجود شعارهای دولت تدبیروامید مبنی بر تامین بخشی از مسکن در مناطق فرسوده شهر تهران این کار را هم انجام نمی‌دهند و می‌گویند زمین در این مناطق گران است و در حاشیه تهران مسکن‌سازی کنید. این اقدام آنها مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد. افرادی که در مسکن ملی زندگی خواهند کرد باید امنیت جانی داشته باشند. اتفاق یک بار می‌افتد و همان‌طور که دیدیم در زلزله کرمانشاه مسکن مهر دولت سابق به‌شدت آسیب دید. 

این مدیر نمونه کشوری تحویل مسکن ملی را همانند مسکن مهر خالی از واقعیت توصیف کرد و گفت: برنامه دیرهنگام دولت تدبیر و امید برای مسکن ملی تمام تعهدات را گردن دولت آتی خواهد انداخت. زمان تحویل مسکن ملی خیلی بیشتر از ۴سالی خواهد بود که در قرارداد خریداران ذکر می‌کنند. البته دولت هم چاره‌ای در چنین پروژه‌هایی ندارند وقتی مقدمات بخش ساختمان و شهرسازی را تسهیل نکرده است. من و خریدار می‌دانیم که بعد این مدت تحویل نمی‌شود. با توجه به شرایط‌ و بروکراسی تنبل تنها یک سال طول می‌کشد تا یک مجوز از شهرداری بگیریم. در ساخت‌وساز اختیار دست خودمان است ولی در بحث نقشه و پروانه اختیاری دست سازنده و سرمایه‌گذار نیست. در تهران بزرگترین معضل دستور نقشه و پروانه است. ما این معضل را در صنعت ساختمان تهران داریم ولی شهرستان کمی راحت‌تر است.

او همچنین طرح مجلس یازدهم در مالیات بستن بر روی خانه‌های خالی بی‌تاثیر بر قیمت مسکن ارزیابی کرد و یادآور شد: سیاست‌های اقتصادی ما به ‌گونه‌ای است که در آنها سوءاستفاده زیادی صورت می‌گیرد. کسی که پول دارد قدرت دارد و راه فرار از مالیات آن را هم بلد است. او سند به نام اطرافیان می‌زند و یک وکالت تام‌الاختیار برای فروش می‌گیرد. راه‌های فرار زیاد است و حاکمیت اصلا نمی‌تواند برنامه مسکن را کنترل کند.

قهرمانی تاکید کرد: خانه دلالان خالی می‌ماند و هیچ ضرری هم نمی‌کنند. خدا را هم شکر می‌کنند که ملک‌شان را نفروخته‌اند. خانه خالی حتی اگر مالیات هم رویش بیاید سود است. چقدر می‌خواهد مالیات بیاید؟ خانه‌ای که ارزشش ۹۰میلیارد تومان است سالی نهایت یک تا دو میلیارد مالیات برایش می‌آید. بیشتر نمی‌شود. ولی ۹۰میلیارد به یک باره ۱۳۰میلیارد تومان می‌شود. 

او با بیان اینکه تراکم‌فروشی‌ها به دست کسانی می‌رسد که دلالی می‌کنند، افزود: مثلا طرف می‌گوید بیا یک واحد در زعفرانیه به تو بدهم و ۱۰واحد به من در منطقه۲۲ بده. ما می‌سازیم و در مرحله گچ‌کاری همان را به ۳برابر قیمت می‌فروشد. چون قدرت معامله در زعفرانیه کم است و سود کمی نصیبش می‌کند، سرمایه‌اش را خرد می‌کند و راحت‌تر می‌فروشد. فرد میلگرد می‌دهد و درعوض واحد تحویل می‌گیرد. قدرت خرید یک کارمند در تهران به تهیه مبالغ نمی‌رسد. در سعادت‌آباد ۳میلیارد پول رهن می‌گیرند. در زعفرانیه ملک با ۱۲میلیون تومان رهن هم وجود دارد. 
این پیمانکار و سرمایه‌گذار پروژه مسکن ملی گفت: الآن به ما می‌گویند مسکن ملی را با متری ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان بسازید. می‌گویند پیمانکار از همین رقم سود هم بکند. چه ساختمانی می‌خواهیم بسازیم با این رقم که آسانسور داشته باشد و سود هم داشته باشد و با این متریال چه باید بسازیم؟ کارگر با ۲۰۰هزار تومان روزانه هم کار نمی‌کند.

قهرمانی با بیان اینکه قدرت خریداران واقعی مسکن در تهران با افزایش بسیار شدید قیمت‌ها به حد توقف رسیده است، تصریح کرد: آپارتمان نوساز در منطقه معمولی و متوسط منطقه۵ که نه بالانشین است نه پایین نشین، در منطقه پونک و آریاشهر و سردار جنگل، متری ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است. یک واحد ۱۰۰متری حداقل ۷میلیارد تومان قیمت دارد. برای یک کارمند تهیه این رقم سخت است. شما در اصفهان با این رقم می‌توانید یک خانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری در جای خوب بخرید. ولی با این رقم یک خانه ۱۰۰متری در جای معمولی تهران می‌خرید.

او در پیش‌بینی خود از اوضاع مسکن به ویژه در سال۱۴۰۰ گفت: از اسفندماه سال گذشته جهش داشتیم و تا خرداد و تیر به اوج رسید. نوسانات روزی شده بود و صبح و بعدازظهر فرق می‌کرد. از مهرماه ۱۵ درصد رکورد در بخش مسکن داریم ولی موقت است و بعد از انتخابات و شهریورماه سال بعد بازار باز هم دست دلال‌هایی می‌افتد که ۷۰درصد خرید را انجام داده‌اند. اینها تعیین‌کننده بازار مسکن خواهد بود. دولت جدید تلاش می‌کند بازار مسکن را کنترل کند ولی موفق نخواهد بود. یعنی ما باز هم شاهد رشد قیمت بسیار شدیدی در شهریورماه سال بعد خواهیم بود. 

او با بیان اینکه در تهران دیگر نمی‌شود خانه خرید، یادآور شد: خانه‌های گرانی که الآن در منطقه یک مثل الهیه، فرشته، زعفرانیه و نیاوران است، خانه‌هایی نیست که برایش پول داده شود. اینها تهاتری مبادله می‌شود. الآن در زعفرانیه خانه متری ۲۱۰میلیون تومان هم داریم. یعنی یک ۱۰۰متری ۲۱میلیارد تومان قیمت دارد. زعفرانیه و الهیه متراژهای بالای ۲۵۰متر دارند که تا ۶۰۰متر هم داریم. در زعفرانیه حتما خانه باید ۳۰۰متر باشد که ۹۰میلیارد تومان قیمت دارد.