حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: به احتمال بسیار زیاد فروش روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده محقق نمیشود. اگر نفت به صورت کامل از تمامی میادین کشور، استخراج شود و خوراک پالایشگاه‌ها هم برسد، احتمال فروش نفت به این رقم بسیار کم است.

وی بیان کرد: پس می‌توان گفت، دولت نهایت ظرفیت تولید را حساب کرده که آن هم احتمالش ضعیف است، تولید روزانه ما به این حد برسد. بحث چاه نفت به این صورت نیست که هر زمان نیاز داشتیم، برداشت کنیم و هر زمانی که نیازی نبود برداشت را قطع کنیم؛ وقتی در سال گذشته کاهش برداشت از نفت داشتیم، قاعدتا برای سال بعد هم نمی‌توانیم خیلی بر روی افزایش برداشت حساب کنیم.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: از طرفی نگاه دولت در تولید و فروش نفت بسیار خوشبینانه است، زیرا در سال  ۹۹ تحریم‌های سنگین نفتی داشتیم و فروش نفت را در مقابل خرید دارو برای ما مطرح بود، در شرایطی که روز به روز به تعداد تحریم‌ها اضافه می‌شود، فراموش کردن کل تحریم‌ها غیر منطقی است و احساس می‌شود یک مقدار به این مسئله باید نگاه سیاسی داشت.

عبدالملکی افزود: همچنین در یک سال گذشته کاهش تقاضای نفت در بازار جهانی مطرح است و تا به امروز هیچ آماری در سال ۲۰۲۰ مبنی بر افزایش این تقاضا وجود نداشته است؛ بنابراین می‌توان گفت، دولت کاهش تقاضای نفت حاصل از کرونا و تحریم را نادیده گرفته است.