به گزارش ‌«نود اقتصادی»، میرجلال سیدجلالی، عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی اظهار داشت: کشور ترکیه از اسفند ماه سال ۹۸ و چند روز قبل از اینکه مرزها به علت شیوع کرونا بسته شود با صدور بخشنامه‌ای حمل و نقل مواد نفتی را که شامل قیر هم می‌شود، به وسیله کامیون و ترن چه به صورت ترانزیت و چه برای مصرف در داخل ترکیه ممنوع کرد.

وی بیان کرد: علیرغم پیگیری‌های زیاد، ترکیه تاکنون از دادن اجازه خرید قیر از ایران به خریداران به جز در مقطعی کوتاه و به صورت جزئی سر باز زده است و این ممنوعیت کماکان ادامه داشته و بنابر اخبار واصله کشور ترکیه قیر خود را از عراق تهیه می‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی افزود: سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن قیر به ترکیه و گرجستان از سوی واحدهای قیرسازی که عمدتا در شمال غرب ایران واقع هستند صادر می‌شود که این موضوع از اسفندماه سال گذشته متوقف شده است. با توجه به اینکه صادرات قیر به گرجستان نیز از طریق ترکیه صورت می‌گیرد، ما درحال از دست دادن بازار صادراتی گرجستان نیز هستیم.

میرجلال سید جلالی بیان کرد: متاسفانه بعد از پیگیری‌ها و مکاتبات فراوان دستیار وزارت امور خارجه و مدیرکل اوراسیا به ما اعلام کردند این ممنوعیت شامل همه کشورها بوده و مختص ایران نیست، در حالی که به نظر می‌رسد این گزاره درست نباشد و باید دستگاه دیپلماسی کشور به جد پیگیر این موضوع باشد.

وی گفت: مدتی است قیر بی‌کیفیت عراقی از این کشور بارگیری می‌شود و پس از ورود به خاک ایران و طی کردن مسیر با گازوئیل سوبسیدار از طریق مرز بازرگان به ترکیه حمل می‌شود که باعث تحمیل دردی مضاعف به تولیدکنندگان قیر شمال غرب کشور شده است.