به گزارش «نود اقتصادی»، حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ شرایط هزینه و درآمد به گونه‌ای است که بودجه ۳۱۹ هزار و ۵۰۰  میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی دارد، یعنی اگر بخواهیم که دولت هیچ کار عمرانی انجام ندهد و فقط هزینه های جاری کشور را از طریق مالیات و درآمدهای غیرنفتی تامین کند، این میزان کسری دارد و باید از طریق منابع دیگری آن را تامین کند تا بتواند کشور را در همین اندازه که هست اداره کند.

وی بیان کرد: دلیل این موضوع این است که ما در بخش مصارف حد را نگه نمی‌داریم و می‌بینیم در حالی که دولت در سال ۱۳۹۹، ۲۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد داشته، می‌خواهد در سال ۱۴۰۰ به ۳۱۷ هزار میلیارد تومان برساند یعنی درآمد دولت حدود ۲۲ درصد قرار است که افزایش یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران بیان کرد: این در حالی است که هزینه های جاری دولت در سال ۹۹، ۳۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که دولت پیش‌بینی کرده است این هزینه‌ها در سال ۱۴۰۰  به ۶۳۷ هزار میلیارد تومان برسد. یعنی در حدود ۷۳.۵ درصد افزایش هزینه‌های جاری در قبال ۲۲ درصد افزایش درآمدها. این موضوع در خصوص پروژه های عمرانی نیز صادق است.