اخبار شرکتها- به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، مدت هاست روابط عمومی گروه خودروسازی سایپا رویکردی جدید را در پیش گرفته و به عبارت ساده تر، مسیر تحول در سایپا در جاده روابط عمومی این خودروساز گذشته است. در چند وقت اخیر شاهد هستیم که این خودروساز قدیمی تغییرات کلانی را در سیاست های بازاریابی خود اتخاذ کرده و از سویی توانسته است دریچه ای جدید را به سوی سایپا بگشاید. در روزهایی که اکثر خودروسازان ایرانی به اهمیت فضای مجازی و شفافیت هرچه بیش تر در این بستر اینترنتی پی نبرده اند، سایپا تولید محتوای متفاوتی را برای ارتقای نشان تجاری خود در نظر گرفته است.

در چند وقت اخیر شاهد بوده ایم که خودروسازان ایرانی با انتقادهای زیادی مواجه شده اند و بسیاری از این انتقادها هم صحیح و به جاست. سایپا هم به عنوان یکی از ارکان اصلی صنعت خودروی کشور، مصون از این نقدها نبوده و بالاخره حواشی مختلفی را پیرامون خود تجربه کرده است. اما روزهای سخت تحریم صنعت خودرو، کلیدواژه ای برای پاسخ به تمام نقدهای به خودروسازان شده است و این روزها اکثر تولیدکنندگان خودرو به جای شفاف سازی، با بیان عبارت «ما در شرایط تحریم به سر می بریم» توضیح بیش تری را به جامعه ارائه نمی دهند و به گونه ای با این سبک رفتار، خود را ملزم به پاسخ‌گویی به مردم نمی دانند.

با این حال، روابط عمومی سایپا مدت هاست با سیاست های جدید بازاریابی و برندینگ خود سعی کرده است رفتاری متفاوت نسبت به گذشته خود داشته باشد و از سویی، جلوتر از سایر خودروسازان حرکت کند. در حال حاضر، این خودروساز در مواجه با نقدها، به جای تکذیب آن سعی می کند با سیاست شفاف سازی و نمایش اتفاق ها پاسخی را به افکار عمومی بدهد. گاهی در این مسیر هم با ادبیاتی در صنعت خودرو مواجه می شویم که شاید پیش از این، خط قرمز خودروسازان بوده است. به عنوان مثال، در چند ماه گذشته روابط عمومی سایپا برای اولین بار ویدیوی تست تصادف شاهین را منتشر کرد. این در حالی است که پیش از این، نشر ویدیوهای تست تصادف ECE ممنوع بود و اطلاعات مربوط به تست ها، جزء فایل های محرمانه خودروسازان به حساب می آمد. همچنین در ادامه این سیاستِ کاری شاهد نشر مستند «سایپا در مسیر تحویل» هستیم که تا امروز این خودروساز سعی کرده است با به نمایش گذاشتن توانمندی های خود پاسخی به انتقادها بدهد و تصویری جدید از خود را در ذهن جامعه بنا کند.

بدیهی است که این سیاست کاری هم پاسخ تمام نقدها نیست و شاید بخشی از جامعه نتوانند به پاسخ پرسش های خود در میان این محتواها برسند. اما با این وجود، در هنگام مقایسه رفتار روابط عمومی سایپا با سایر خودروسازان، رویکردی کاملاً متفاوت را می بینیم و به جای سیاست تکذیب و تخریب نقد، شفاف سازی حواشی مختلف را شاهد هستیم.

با تماشای قسمت چهارم مستند سایپا، با نگاهی سریع به خط تولید خانواده X200 و کوییک مواجه می شویم. در این ویدیو فرایند تولید کوییک و تیبا ۲ از مرحله پِرِس کاری تا رنگ و مونتاژ تریم به نمایش گذاشته شده است. در کنار به تصویر کشیدن فرایند تولید این محصولات، سایپا سعی کرده است پیام هایی را برای نگاه های تخصصی به صنعت خودرو مخابره کند. با دقت بیش تر به این ویدیوی ۴ دقیقه ای متوجه خواهیم شد که در کارخانه سایپا سری جدید تجهیزات «مولر» در حال استفاده است. همچنین خط بدنه این خودرو با تجهیزات و ربات های سری جدید «هیوندای» به فعالیت مشغول است. در حال حاضر، ربات های «هیوندای» در برخی از خطوط بدنه سازی کشور فعال هستند و از نظر هزینه و دقت کار در جایگاه بالاتری نسبت به سایر تجهیزات بدنه سازی قرار دارند. نمایش این ویدیو در کنار گزارش های ISQI، که کیفیت محصولات خانواده X200 را سه ستاره اعلام می کند، می تواند رابطه علت و معلول در ذهن مخاطب تداعی کند.