به گزارش «نود اقتصادی»، کامران ندری، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: بسیار خوشبینانه به‌نظر می‌رسد که ایران بتواند به‌طور میانگین در سال ۱۴۰۰ روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد و در صورت برداشته شدن تحریم هم زمان می‌برد تا ایران بتواند به سطح قبل از تحریم‌ها برگردد.

وی بیان کرد: مسأله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مشتریان نفت ایران اکنون نفت دیگری را جایگزین  و سیستم‌ها را بر اساس مشخصات نفت جدید تنظیم کرده‌اند. تغییر مجدد آن زمانبر است و در عین حال باید دید که آیا کشور‌ها حاضرند مجدداً به ایران به‌عنوان یک تأمین کننده امن انرژی نگاه کنند یا خیر.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: کشورها به این موضوع توجه می‌کنند که حتی در صورت بازگشت امریکا به برجام و تعلیق تحریم‌ها، تا زمانی که مشکلات ایران و امریکا حل نشود، هر زمان احتمال بازگشت تحریم‌ها وجود دارد. کشورها تمام این مسائل را در محاسبات اقتصادی خود لحاظ می‌کنند.

کامران ندری بیان کرد: ارقام فروش نفت در بوجه ۱۴۰۰ یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است که البته مدام در حال تغییر است. اگر دولت در نظر دارد که بخشی از نفت را به‌صورت اوراق سلف موازی نفتی در داخل بفروشد، در این خصوص نیز دقت بیشتری لازم است، چراکه اگر دولت نتواند نفت را صادر کند، سطح استقبال از این اوراق پایین می‌آید و اگر ارزان فروخته شود نیز مشکلاتی را برای دولت به‌دنبال خواهد داشت و بعید است که در زمان تصمیم عقلایی دولت حاضر به این اقدام باشد.