به گزارش «نود اقتصادی» به اعتقاد کارشناسان یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا، افزایش تعاملات تجاری کشورمان با کشورهایی است که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند.

بررسی‎‌ها نشان می‌دهد ایران به هیچ وجه نتوانسته از این فرصت برای دور زدن تحریم‌ها و ایجاد باشگاه کشورهای تحریمی استفاده کند، به‌طوری‌که براساس آمارهای تجارت خارجی کشورهای تحریم‌شده از سوی آمریکا اعم از سوریه، کره شمالی، ونزوئلا، بولیوی، کوبا و لیبی طی سال ۲۰۱۹ درحالی حدود ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات داشته‌اند که سهم کالاهای ایرانی از این واردات فقط ۲۸۰ میلیون دلار یا به عبارتی حدود ۶۳/. درصد از کل واردات این شش کشور بوده است. 

قابل ذکر است طبق این آمارها، در سوریه از واردات ۵ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلاری این کشور، سهم ایران ۱۶۲ میلیون دلار یا معادل ۲/۸ درصد از واردات این کشور بوده است. در کره شمالی از واردات نزدیک به ۳ میلیارد دلاری این کشور، سهم کالاهای ایرانی صفر بوده است.

در ونزوئلا از واردات ۵ میلیارد و ۶۶۳ میلیون دلاری این کشور، سهم کالاهای ایرانی ۱۱۲ میلیون دلار یا معادل کمتر از ۲ درصد از کل واردات این کشور است. در بولیوی از واردات ۹ میلیارد و ۷۸۴ میلیون دلاری این کشور، سهم کالاهای ایرانی فقط ۵۰۰ هزار دلار یا معادل ۰۱/. درصد است.

در کوبا از واردات ۵ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلاری این کشور، سهم کالاهای ایرانی حدود ۶۰ هزار دلار یا معادل ۰۰۱/. درصد از کل واردات این کشور بوده و در در لیبی نیز از واردات ۱۵ میلیارد و ۵۵ میلیون دلاری این کشور، سهم کالای ایرانی ۶ میلیون دلار یا معادل ۰۴/. درصد واردات این کشور بوده است.