به گزارش‌ «نود اقتصادی»، محمد امیری سامانی، عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی اظهار داشت: از سال ۱۳۹۷ روند واردات به دلیل محدودیت‌های دولتی و کنترل تقاضا در بازار ارز با مشکلاتی مواجه شد و به ادعای برخی مسوولان این اتفاقات برای سرو سامان دادن به بازار ارز بوده است.

وی بیان کرد: پروسه واردات کالاهای اساسی و مواد غذایی در سال ۱۳۹۹ سخت‌تر هم شد. در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که وضعیت تخصیص ارز ثباتی ندارد و ۲ تا ۳ ماه ممکن است تخصیص ارز متوقف شود و با هر تاخیری در پروسه واردات با کمبودها در داخل کشور مواجه می‌شویم و کالایی به یک‌باره نایاب می‌شود. 

عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان موادغذایی و آشامیدنی افزود: تجار و بازرگانان اغلب پروسه تخصیص ارز را در مرحله آخر می‌گذارند و پس از اینکه مجوزها را از سازمان غذا و دارو و وزارت صمت اخذ کردند و کالای مورد نظر وارد کشور شد در گمرکات دپو می‌شوند تا مرحله تخصیص ارز صورت گیرد و همین موضوع سبب شده تا تاریخ مصرف یکسری از کالاها یا به انقضا نزدیک می‌شود یا فاسد می‌شوند این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که کالای مورد نظر در گمرکات کشور موجود است اما در سطح کشور با کمبود کالا مواجه می‌شویم.