به گزارش‌«نود اقتصادی»، امیرعلی امیرباقری کارشناس بورس، با اشاره به عرضه ETF سوم در بازار سرمایه بیان کرد: دارا سوم یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس است که توسط دولت عرضه خواهد شد و به نوعی می توان آن را در دارا اول دید چرا که دولت با عرضه این صندوق قصد واگذاری بخشی از سهام خود در سه بانک را دارد.

او ادامه داد: مجموع سهام دولت در سه بانک صادرات، ملت و تجارت و دو شرکت بیمه اتکای امین و البرز در قالب دارا اول عرضه شد که حدود ۲۰ درصد از سهام دولت در این سه بانک در عرضه اول به فروش نرسید، بنابراین دولت قصد دارد این ۲۰ درصد باقی مانده را در آینده نزدیک و در قالب یک صندوقETF عرضه کند.

امیرباقری افزود: دولت سهام دار حدود ۱۶، ۱۷ و ۱۵ درصد بانک‌های ملت، تجارت و صادرات بود که ۸۰ درصد مجموع سهام آن در قالب صندوق ETF اول با اقبال خوبی مواجه بود و قرار است ۲۰ درصد پرتفوی باقی مانده در قالب یک صندوق دارا سوم عرضه شود.

این کارشناس بورس با بیان اینکه ارزش این صندوق ۲۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: دولت سهام دار دولت قصد دارد بدین طریق از بانکداری خارج شود و سپس در جهت تعمیق بازار سرمایه و تامین مالی دولت گام بردارد.

احتمال واگذاری مدیریتETF‌ها به حقوقی‌ها

او با اشاره به شرایط واگذاری مدیریت این صندوق‌ها در آینده تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه، کسانی که بیش از یک دهم درصد این صندوق‌ها را خریداری کرده باشند، می‌توانند در مجمع شرکت کرده و نسبت به مدیریت این صندوق‌ها اقدام کنند و از آنجایی که رقم بزرگی خواهد بود این احتمال وجود دارد که حقوقی‌ها مدیریت این صندوق‌ها را در دست گیرند.

امیرباقری گفت: یکی از روش‌های واگذاری که در جهان هم مرسوم بوده، عرضه سهام دولتی در بورس و در قالب صندوقETF است که در میان مدت و بلند مدت بازدهی معقولی خواهد داشت.

این کارشناس بورس اذعان داشت: بازدهیETF‌ها در یک چشم انداز ۶ ماهه تا یکساله معقول به نظر می‌رسد بنابراین نوسانات کوتاه مدت توسط بازارگردان‌ها جبران خواهند شد بنابراین برای بررسی بازدهی آن‌ها باید یک بازه زمانی بلند مدت را در نظر گرفت.

دارا سوم با استقبال مواجه خواهد شد

او با بیان اینکه خرید دارا سوم با استقبال مواجه خواهد شد، گفت: مهم‌ترین ویژگیETF‌ها در قیاس با عرضه‌های مستقیم در این است که می‌توانند به عنوان ریگلاتوری از زیان سرمایه گذاران جلوگیری کنند، بنابر این یک سرمایه گذار نوپا که به طور دائم مشغول رصد خرید بهترین سهم است می‌تواند این روش که ریسک کمتری هم دارد را انتخاب کند.

امیرباقری تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که تخفیف ۳۰ درصدی برای این صندوق در نظر بگیرند، اما این باید مشروط بر این باشد که از ۷۰ درصد قیمت روز قبل از پذیره نویسی کمتر نباشد.

او با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان معاملات دارا اول وجود ندارد، گفت: از آنجایی که واحدها تجمیع و سپس معاملات انجام می‌شود، بنابراین بازار اطلاع دقیقی از جزئیات ارقام و میزان معاملات در دست ندارد و جزئیات اصلی میزان معاملات نزد سازمان بورس و وزارت اقتصاد است.

امیرباقری با بیان اینکه استقبال از هر گونه عرضه اولیه بالاست، ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایETF‌ها خرید بدون کد بورسی آن هاست، یعنی افراد می‌توانند بدون داشتن این کد و از طریق درگاه بانکی مبادرت به خرید واحدهای صندوق کنند بنابراین طبیعی است که از استقبال بیشتری نسبت به عرضه‌های مستقیم برخوردار باشند.

وجود اخبار ضد و نقیض؛ مهم‌ترین علت کاهش خریدETF دوم دولتی

این کارشناس بورس با اشاره به دلیل اُفت استقبال از پالایش یکم نسبت به دارا اول بیان کرد: در زمان عرضه ETF دوم دولتی اخبار ضد و نقیضی  مکررا به بازار سرمایه مخابره شد و  شرایط عرضه این صندوق را تحت تاثیر قرار داد و استقبال از آن نسبت به صندوق اول کمتر بود.

او تصریح کرد: از یک موج صعودی قوی عبور کرده و در حال حاضر وارد یک موج اصلاحی شدیم و بازارگردان همواره چشم به منابع محدود خود دارد، بنابراین در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید واحدها می‌کند تا تعداد سهم‌های بیشتری را جمع کند و حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

محدودیت خرید دارا سوم با دو صندوق قبلی متفاوت است

امیرباقری با بیان اینکه در حال حاضر با نقدینگی زیادی در بازار مواجه هستیم، گفت: فرض بر این است که اگر افراد کمتری در عرضه مشارکت کنند، قدرت ریالی بتواند تامین مالی را جبران کند بنابراین خریداران می‌توانند فارغ از خرید دارا اول و پالایش یکم نسبت به خرید واحدهای این صندوق تا سقف ۵ میلیون تومان اقدام کنند.

او ادامه داد: در دو عرضه قبلی افراد می‌توانستند در مجموع ۵ میلیون تومان از واحدهای صندوق‌ها را خریداری کنند، یعنی اگر فردی تا سقف ۲ میلیون تومان از دارا اول را خریداری کرده تنها می‌توانست تا سقف ۳ میلیون تومان از پالایش یکم را خریداری کند در حالی که شرایط خرید صندوق ETF سوم کاملا متفاوت است و افراد می‌توانند تا سقف ۵ میلیون تومان را خریداری کنند.

خروج دولت از بانکداری؛ مهم‌ترین هدف عرضهETF سوم دولتی

امیرباقری هدف از عرضه این صندوق را خروج کامل دولت از بانکداری برشمرد و گفت: هدف از عرضه مجدد ETF بانکی، فروش مابقی سهام دولت در بانک هاست، بنابر این سقف خرید را ۵ میلیون تومان در نظر گرفتند تا تمام سهام بانک‌ها در این عرضه به فروش برسد و دولت به طور کامل از بانکداری خارج شود.

این کارشناس بورس تصریح کرد: از آنجایی که اقتصاد کشور بانک محور است بنابراین همواره باید در مسیری حرکت کرد که کفه ترازوی بانک‌ها سبک‌تر شود و یکی از راه‌های تحقق این امر، افزایش توان بازار سرمایه و عرضه سهام‌های بنیادی در آن است.

او اذعان داشت: دولت هیچ گونه گران فروشی از طریق عرضه این صندوق‌ها انجام نداده است و در حال حاضر صرفا از فرصت بازار سرمایه برای تامین مالی خود استفاده می‌کند که یکی از بزرگترین دستاوردهایش را می‌توان در جدیت او برای خروج از بانکداری تلقی کرد.

جزئیاتETF چهارم هنوز مشخص نشده

امیرباقری با بیان اینکه هنوز چارچوب مشخصی ازETF چهارم دولتی عنوان نشده است، گفت: این صندوق شامل سهام دولت در حوزه فلزات و خودرو است، اما هنوز هیچ گونه اطلاعاتی از نحوه عرضه این صندوق، محدودیت خرید و سقف تخفیف واحدهای آن از سوی ارائه نشده است.

این کارشناس بورس در پایان با اشاره به سود خریداران دارا اول بیان کرد: خریداران ETF اول دولتی در یک بازه زمانی سه ماهه ۳۶۰ درصد در سال بالاتر از تورم موجود سود کسب کرده اند پس همواره باید در نظر داشت که سود این صندوق‌ها در میان مدت و بلند مدت نمایان می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران