به گزارش‌ «نود اقتصادی»، امیرعلی امیرباقری، تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: بسیاری از فعالان بازار سرمایه انتظار داشتند تا معاملات بورس از طریق حمایت دستوری حقوقی‌ها به وضعیت طبیعی خود بازگردد و دوباره وارد فضای صعودی شود. در حالی که این اتفاق رخ نداد و پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب در آمد، از روز دوشنبه که نخستین روز معاملاتی هفته گذشته بود عرضه‌ها در بازار افزایش پیدا کرد و بازار در معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه با فشار فروش افسار گسیخته‌ ای روبرو شد.

وی بیان کرد: نخستین موضوع این بود که بازار در کوتاهترین زمان ممکن رشد چشمگیری را کسب کرد و اکثر فعالان بازار  سودهای قابل توجهی را به دست آورده بودند، همین امر باعث شد تا سهامداران به محض ورود روند معاملاتی بازار سهام به فاز نزولی، در هر قیمتی اقدام به شناسایی سود کنند و سعی در خروج از این بازار و محافظت از سودهای خود را داشتند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: نکته دوم اینکه در بسیاری از سهام و صنایع رشد قیمت بدون هیچگونه تناسبی با بنیاد صنعت اتفاق افتاد؛ بنابراین طبیعی بود صنایعی که دچار حباب قیمتی شدند بعد از مدتی حباب آنها بترکد و قسمتی از سود و سرمایه سرمایه‌گذاران از بین برود.

امیرباقری بیان کرد: برطرف شدن مشکل بازار سهام در شرایط کنونی وابسته به بازار پول است و بهتر است شرایط بنیادی بازار به سمتی حرکت کند که خرید سهام در این قیمت‌ها برای فعالان بازار سرمایه صرفه اقتصادی داشته باشد در حالی که اکنون شاهد واگرایی بین واقعیت‌های اقتصادی و عملکرد بازار سرمایه هستیم.

وی گفت: یکی از مهمترین دلایل ورود نقدینگی به بورس و پررنگ شدن نقش بازار سرمایه در اقتصاد، کاهش نرخ سود بانکی بود، پیشنهاد می‌شود در چنین وضعیتی نرخ بهره بدون ریسک توسط بانک مرکزی مدیریت شود که در این صورت دوباره بازار سرمایه با جذابیت سرمایه‌ گذاری همراه خواهد شد.