به گزارش ‌«نود اقتصادی»،‌ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (شنبه 14 تیرماه) تحت‌تأثیر رفتار هیجانی اشخاص حقیقی در بورس که عمدتا در صف فروش سهام خود ایستاده بودند، تعدیل شده و امروز شاخص کل 5 هزار و 919 واحد افزایش یافته و به رقم یک‌میلیون و 618 هزار و 821 واحد رسید. 

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن 1994 واحد کاهش یافته و به رقم 464 هزار و 351 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 6 میلیون و 71 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 13.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 2.3 میلیون نوبت معامله و به ارزش 20 هزار و 41 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

اگر ارزش معاملات فرابورس را هم امروز درنظر بگیریم که به رقم 7 هزار و 613 میلیارد تومان رسید، یعنی امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بیش از 27 هزار و 654 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

کارشناسان می‌گویند اگر تنها 10 درصد از این رقم معاملات روزانه بتواند جذب تولید در شرکت‌های بورسی و فرابورسی شود، این امر باعث رونق تولید خواهد شد.  اما مسئولان بورس می‌گویند از معاملات روزانه بورس تنها 10 تا 15 درصد پول جدید بوده و بقیه حاصل دست به دست شدن سهام موجود بازار است که فقط مالکیت عوض می‌کنند، بنابراین هر روز حدود 2.5 تا 3 هزار میلیارد تومان پول جدید جذب بورس و فرابورس می‌شود که اکنون نوبت مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی است تا زمینه جذب این پول‌ها به تولید را فراهم کنند.

از طرفی، مدیران شرکت‌های عمومی و غیردولتی بهترین فرصت برای جذب نقدینگی و انتشار سهام جدید در بورس را پیدا کرده‌اند که به این طریق هم به افزایش سهام شناور بازار کمک می‌کنند و هم باعث جمع‌آوری نقدینگی در جامعه و تزریق به تولید می‌کنند. دولت هم قول داده است امسال سهام شرکت‌های جدید را در بورس ارائه کند که به افزایش شناوری و عمق بازار کمک کند.

به هر حال در صورتی که زمینه جذب نقدینگی بورس به سمت تولید فراهم شود، جهش بورس که این روزها به قول برخی کارشناسان به صورت غیرطبیعی افزایش یافته، از تهدید می‌تواند به فرصتی برای تأمین نقدینگی تولید و رونق خطوط تولید شرکت‌ها بینجامد. 

امروز نمادهای عمده بازار مثبت بودند، از جمله اینکه شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارزشی هرکدام 37 صدم درصد رشد کردند.

همچنین شاخص آزاد شناور 3 صدم درصد، شاخص بازار اول 55 صدم درصد و شاخص بازار دوم با معاملات بلوکی 8 صدم درصد رشد کرد. 

اما شاخص کل با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هرکدام 43 صدم درصد عقب‌نشینی داشتند. 

امروز نماد پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، فولاد مبارکه، پالایش نفت تهران و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین به ترتیب بیشترین اثر تقویتی شاخص کل بورس را داشتند و نماد بانک ملت بیشترین اثر کاهشی در شاخص بازار را داشته است. 

نمادهای پربیننده شامل بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه، صنایع ملی مس، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و بانک صادرات بوده‌اند. 

امروز همچنین در فرابورس ایران، شاخص کل بازار در پایان معاملات 12 واحد عقب‌نشینی داشته، به و رقم 16 هزار و 987 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 113 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 4.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب یک میلیون نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 613 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

نمادهای گوهرزمین، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس و بانک دی بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای هلدینگ معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن و فولاد هرمزگان جنوب بیشتری اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، صنایع کاغذ پارس، بانک دی، سیمان لار سبزوار، توسعه مولد نیروگاه جهرم و تولید نیروی برق دماوند بوده‌اند. 

منبع:فارس