«نود اقتصادی»-مهیار ربیعی وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس حقوق مالی و بانکی: چند روزی است که در فضای مجازی عکسی که از سوی بانک‌ها در خصوص اقرارنامه و فرم درخواست فروش سهام عدالت منتشر شده است. 

فرم منتشر شده به لحاظ حقوقی دارای اشکال است که ممکن است حقوق سهامداران را به طور تام تامین نکند و بیم اضرار به سهامدار وجود دارد.

طبق بند ۱ کارگزار مجاز است سهام را به هر قیمتی که در لحظه فروش سهام در بازار امکان فروش آن را دارد به فروش رساند که قید عام «هر قیمت»این اختیار را به بانک می دهد. بانک ممکن است با توجه به نوسانات سهام آن را به کمترین قیمت به فروش رساند و باعث ضرر به سهامدار شود چون بانک ها به وکالت از سهامداران اقدام به فروش سهام می کنند.

طبق ماده ۶۶۷ قانون مدنی وکیل باید در تصرفات و اقدامات خود مصلحت موکل را رعایت کند همچنین طبق بند ۵ ماده ۲ قانون عملیات بانکداری بدون ربا عملیات مربوط به اوراق و اسناد بهادار بایستی طبق قانون و مقررات صورت گیرد.

همچنین مورد بعدی طبق بند ۷ این فرم سهامدار حق هرگونه اعتراض در خصوص سهام انتخابی و زمان فروش سهام و روش انتخابی بر مبنای تعداد سهام به ارزش ریالی سهام، قیمت فروش سهام و هزینه های کسر شده برای فروش سهام را از خود سلب و ساقط می کند.

این مورد که در حقوق از آن به عنوان سلب و اسقاط حق نام برده می‌شود با توجه به امکان سوء استفاده و همچنین عدم جواز «اسقاط مال یجب» توسط مشهور فقها یعنی (ساقط کردن حقی که هنوز به وجود نیامده) و مخالفت این مقرره با نظم عمومی و اقتصادی که هدفش حمایت از طبقاتی است که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند، طبق ماده ۹۷۵ قانون مدنی موثر نیست و سهامدار در صورت تقصیر بانک حق دادخواهی و دریافت خسارت را خواهد داشت.