به گزارش «نود اقتصادی»،‌ علیرضا کدیور تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: بورس کشور پس از چند روز اصلاح، سرانجام روز چهارشنبه با صعود ۱۲ هزار واحدی شاخص کل، سبزپوش شد. علاوه بر اینکه پس از جهش‌های پی در پی، بروز یک اصلاح امری طبیعی و حتی حیاتی به حساب می‌آید، در مدت اخیر چند عامل دیگر دست به دست هم دادند تا بازار سهام از چند جهت وارد فاز ریزشی شود.

وی بیان کرد: با این حال اصلی‌ترین عامل اصلاح بازار را می‌توان به رشدهای پی‌درپی که از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت اتفاق افتاد، ارتباط داد. به هر حال در این مدت عده زیادی سودهای هنگفتی در کوتاه‌مدت به دست آوردند و با فروش سهم تلاش کردند این سودها را ذخیره کنند.

کدیور افزود: به ‌ویژه حقوقی‌ها در چند روز کاری گذشته ذخیره‌سازی سود را انجام دادند. این اصلی‌ترین عاملی است که باید به آن اشاره کرد، سایر موارد نظیر آزادسازی سهام عدالت، فروش صندوق‌های ETF دولتی، طرح پیش‌فروش خودرو و ... عوامل حاشیه‌ای هستند که البته نمی‌توان تاثیر آنها را هم منکر شد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: قطعا آزادسازی سهام عدالت روی شاخص بورس و نوسان نمادهای مختلف تاثیر مستقیمی دارد. طبق گفته وزیر اقتصاد ارزش سهام عدالت حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان است و ۴۹ میلیون نفر صاحب این سهام هستند. این یعنی ابعادی بزرگ؛ زمانی که ابعاد بزرگ باشد، شما باید منتظر تاثیرات بزرگ روی بازار باشید، بنابراین احتمال اصلاح بازار در زمان عرضه سهام عدالت وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد: اگر این عرضه سهام از سوی مردم نیز هیجانی باشد اوضاع ممکن است غیرقابل پیش‌بینی شود، بنابراین باید برای آزاد سازی سهام عدالت برنامه‌ریزی دقیق و قوی وجود داشته باشد، تا تبعات منفی آن به حداقل برسد.