به گزارش «نود اقتصادی»، دارایی نژاد،‌ رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: چند سالی می‌شود که ما از وزارت کشاورزی خواسته ایم کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم علمی کشت کنیم و بازار صادرات را هم ببینیم.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میوه با اشاره به این که باید کشت ما متناسب با مصرف و صادرات باشد گفت: اگر کارگروهی که عرض کردم با حضور وزارت خانه‌ها و سازمان‌های ذیربط (وزارت کشاورزی، وزارت صمت، وزارت نیرو، گمرک، اتحادیه باغداران و بارفروشان) تشکیل شود و کشاورزی و باغداری ما علمی شود و به دانش و ابزار روز مجهز شود مشکلات حل خواهد شد و دیگر شاهد نخواهیم بود که یک وزارت خانه شبانه یک بخشنامه صادر کند و دست و پای باغداران و کشاورزان را ببندد.

او با بیان این که بخش کشاورزی و باغداری کشور ظرفیت صادرات و ارز آوری بالایی در حد صادرات نفت برای کشور دارد گفت: ما تنها کشوری هستیم که چهار فصل میوه با کیفیت داریم و اگر باغداران علمشان به روز شود و ابزار و ماشین آلاتشان فراهم باشد می‌توانند با ۵ هکتار، کار ۱۰۰ هکتار را انجام دهند.

دارایی نژاد گفت: کیوی و پرتغال و سیب ما در دنیا زبان زد است باید برای صادرات برنامه ریزی کنیم باید به کشور‌های همسایه صادرات داشته باشیم عراق، پاکستان و هند تشنه بار ما هستند.

بیابانی نائب رئیس خانه کشاورز هم در ارتباط تلفنی با برنامه با یاداوری ضرورت شناخت جامعه کشاورزی گفت:کمتر کشوری مثل کشور ما قادر است تولید فصلی متنوع و با کیفیت داشته باشد از این رور باید به طور مستمر بازار‌های هدف پایش و زمینه برای صادرات فراهم شود.

او گفت: آنچه به ما آسیب می‌زند اجرا نشدن الگوی کشت و نیافتن بازار‌های صادراتی است.

بیابانی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی گفت: همه کشور‌های اطراف دریای خزر وارد کننده محصولات باغی و صیفی و سبزی هستند، اما سهم ما از صادرات به این کشور‌ها بسیار کم و صفر است مثلا تولید مرکبات ما در مازندران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است، اما هیچ سهمی در صادرات به روسیه ندارد.

رئیس خانه کشاورز یکی از مشکلات بخش کشاورزی را نبود سرمایه گذاری دانست و افزود: بازرگانان ما متاسفانه بیشتر راغب به واردات هستند تا صادرات.

علیرضا شایق رئیس انجمن برنج کشور هم گفت: امسال به علت بارش‌های خوب تولید خوبی خواهیم داشت و امیدواریم امسال تولید ما به جایی برسد که نیاز به واردات نداشته باشیم.

او از این که بخشنامه ممنوعیت کشت برنج هنوز لغو نشده گله کرد و گفت: بارندگی‌ها شرایط بسیار خوب باعث شده دولت هم به افزایش کشت و تولید برنج راغب شود.

شایق با بیان این که به رغم شیوع کرونا با رعایت دستورالعمل‌ها آماده سازی شالیزار‌ها در فروردین شروع شده گفت: تولیدمان هنوز برای مصرف داخلی کافی نیست منتهی درخوزستان که ارقام خاصی برنج کشت می‌شود که ذائقه ایرانی آن را کمتر می‌پسندد امکان صادرات محدود به عراق وجود دارد.

رئیس انجمن برنج کشور گفت: ما به ابزار کار و ماشین آلات به روز نیاز داریم و در برنامه ریزی و آمار ضعیف هستیم که در این زمینه باید کار کنیم.