به گزارش «نود اقتصادی»، محمد قلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه اظهار داشت: محاسبات آماری دولت در یک دنیای تخیلی و تنها به منظور توجیه عملکرد سیاستگذاری آنها ارائه می‌شود و این آمارهای فریبنده هیچ‌گاه نمی‌تواند به بهبود وضعیت معیشت افراد در جامعه کمک کند. از سوی دیگر شرایط کشور ما نیز نمی‌تواند موید کاهش قیمت‌ها، افزایش درآمد، ایجاد اشتغال و رفاه در آینده باشد.

وی بیان کرد: رشد اقتصادی موضوعی نیست که به سرعت اتفاق بیفتد و ماه‌ها زمان لازم است تا نتیجه تولیدات صنعتی در اقتصاد جا خوش کند. اکنون باید بپرسیم که چه سرمایه‌گذاری جدید تولیدی اتفاق افتاده، چه تکنولوژی جدید تولیدی یا چه سرمایه‌گذاری جدید خارجی وارد کشور شده که انتظار داشته باشیم در آینده‌ای نزدیک رشد مثبت اقتصادی را تجربه کنیم؟

یوسفی افزود: اقتصاد اکنون در رکود کامل به سر می‌برد، بودجه دولت اندک است و فعالیت‌های خدماتی هم به دلیل کرونا دچار زیان بزرگی شده‌اند. در شرایطی که هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری جدید تولیدی در اقتصاد انجام نمی‌شود و درآمدهای مالیاتی قابل تحقق نیست، کسری بودجه، دولت را به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول ناچار خواهد کرد. این موضوع اگرچه می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند، اما رشدی نیست که در نتیجه افزایش تولید اتفاق افتاده باشد بنابراین کمکی به حل مشکلات مردم و اقتصاد نخواهد کرد.