به گزارش «نود اقتصادی»، علیقلی ایمانی نائب، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران اظهار داشت: در مرحله کاشت با مشکل جدی مواجه نشدیم فقط ماه‌های گذشته در اراضی دیمی با مشکل کمبود آب مواجه بودیم که با بارندگی‌های اخیر این مشکل بر طرف شد.

وی افزود: اخیرا در بیشتر نقاط کشور با مشکل کمبود کود مواجه شده ایم که ممکن است در میزان تولیدات سال آینده تاثیر منفی داشته باشد.

نائب رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران بیان کرد: کمبود کود دلایل مختلفی دارد که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن صادرات باشد.

ایمانی ادامه داد: باید تمهیداتی از سوی دولت صورت گیرد که از صادرات کود جلوگیری شود در غیر این صورت تولیدات گندم کاهش می‌یابد و مجبور به واردات این محصول در سال آینده می‌شویم.

نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران خاطر نشان کرد: در صورتی که کود مورد نیاز گندم کاران تامین نشود و با کمبود گندم مواجه شویم، واردات هر تن از این محصول حدود ۳۰۰ دلار برای دولت هزینه دارد که با توجه به شرایط فعلی، به هیچ عنوان به نفع کشور نیست.

وی تصریح کرد: استفاده از کود گندم در تولیدات کشور از ارزش افزوده‌ی بیشتری نسبت به صادرات آن برخوردار است به این دلیل که با استفاده از هرکیلو کود در اراضی گندم، عملکرد این محصول را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران مطرح کرد: در جلسات اخیری که با سرپرست وزارت جهاد داشتیم، تمام این مشکلات مطرح شدند و امیدواریم که این جلسات نتایج خوبی در تامین کود گندم کاران داشته باشد.

ایمانی خاطر نشان کرد: حدودا از دو هفته‌ی آینده به دلیل ترافیک‌های مربوط به آخر سال، تردد کامیون‌ها در بیشتر محور‌های کشور ممنوع می‌شود همچنین تعطیلات ابتدای سال نیز موجب کم شدن تعداد راننده‌ها و کامیون‌ها می‌شود که این موضوع نیز مشکلات گندم کاران را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: از دولت خواهش مندیم که تدابیر تامین کود را هرچه سریع‌تر اجرایی کند که پیش از مواجه شدن با کاهش حمل و نقل ها، کود مورد نیاز به دست گندم کاران برسد.

نائب رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در رابطه با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم افزود: وزارت جهاد، بنیاد توانمند سازی گندمکاران و کمیسیون کشاورزی، هرسه بخش به دنبال این هستند که این نرخ افزایش قابل توجهی برای گندم کاران داشته باشد، احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی گندم بسیار زیاد است، اما میزان افزایش مشخص نیست.

ایمانی با اشاره به سطح زیر کشت گندم تصریح کرد: سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ هزار هکتار افزایش داشته است، همچنین طرح‌هایی را به کشاورزان پیشنهاد دادیم و در صورتی که کشاورزان طرح‌های پیشنهادی را رعایت کنند، در میان مدت شاهد افزایش چشم گیر سطح زیر کشت و تولید خواهیم شد.

وی ابراز کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر و پیش از شروع سال ۹۹ به تمام مشکلات گندم کاران رسیدگی شود تا خودکفایی در این محصول استمرار داشته باشد.
منبع:میزان