به گزارش «نود اقتصادی»، ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: مانده حساب پس انداز صندوق یکم، ۴۲۰۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. یعنی حدود ۳ برابر رقم مانده سپرده تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: هم اکنون با دریافت ۷سال اقساط مسکن مهر، توانایی پرداخت ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات را داریم، اما بدلیل ماهیت حساب صندوق پس انداز یکم، افزایش سقف تسهیلات این صندوق، با کسری منابع مواجه خواهد شد.

رحیمی انارکی بابیان اینکه بدلیل افزایش قیمت مسکن، ورودی‌های جدید صندوق پس انداز یکم با شیب کمتری افتتاح حساب می‌کنند گفت: استفاده از تسهیلات صندق پس انداز یکم، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه، بیشترین کاهش تقاضا برای افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم در تهران بوده است افزود: بدلیل افزایش قیمت مسکن در تهران، برخی افراد که برای افتتاح حساب صندوق پس انداز یکم، ۴۰ میلیون تومان سپرده گذاری کرده اند بعد از یکسال، مابعدالتفاوت را برداشت کرده اند و ۱۳ میلیون در حساب باقی می‌گذارند و برخی دیگر نیز انصراف داده اند.

رحیمی انارکی اضافه کرد: از ۶۳۰ هزار افتتاح حساب صندوق پس انداز یکم، ۱۱۰ هزار حساب بسته و ۳۴۰ هزار حساب فعال وجود دارد ضمن اینکه ۱۴۰ هزار واحد خریداری شده و ۱۸۰ هزار حساب به دلیل استفاده از تسهیلات بسته شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی در حوزه مسکن است گفت: در بحث پرداخت تسهیلات ابتدا بحث احداث و تکمیل مسکن را در دستور کار قرار دادیم.

انارکی افزود: بیش از ۹۸ درصد تامین مالی مسکن در بازار پول اتفاق می‌افتد و امیدوارم با رونمایی از سامانه املاک و اسکان، ۲ تا ۳ میلیون واحد‌های خالی شناسایی و به بازار عرضه شوند. وی گفت: با ایجاد سامانه تهاتر بازار مصالح، شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت تمام شده مسکن خواهیم شد.

مدیرعامل بانک مسکن درباره طرح پرداخت تسهیلات برای اجاره مسکن هم گفت: ابهاماتی در این طرح وجود دارد که با بانک مرکزی در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم مجوز لازم را برا‌ی پرداخت تسهیلات اجاره دریافت کنیم.