به گزارش «نود اقتصادی»، ابرهیم رزاقی، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار داشت: در آمریکا به خرید و فروش مسکن ۸۰ درصد مالیات تعلق می‌گیرد بنابراین برخلاف ایران کسی پول خود را به معاملات خرید و فروش مسکن وارد نمی‌کند.

وی با تاکید به اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: با این کار سرمایه‌گذاران به امید افزایش قیمت خانه خریداری نمی‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سود تولید در کشور کم است، گفت: به همین دلیل سرمایه‌ها به سپرده‌ها بانکی تبدیل می‌شود و برای کسب سود بیشتر پول‌ها در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌شود البته با توجه به تورم ۴۰ درصد و سود سپرده ۱۵ درصد سپرده‌های بانکی پس از مدتی قدرت خرید هم کاهش می‌یابد.

وی بیان داشت: اخذ مالیات از تمام فعالیت‌هایی که سودی بالاتر از تولید دارد می‌تواند سرمایه‌ها را به سمت تولید حرکت دهد.

رزاقی اظهار داشت: بانک‌ها برای رونق تولید و به جای کسب سود بیشتر از تسهیلات گیرندگان باید به صورت تعاونی عمل کنند و در ازای اعطای تسهیلات به تولید‌کنندگان فقط کارمزد از آن‌ها دریافت کنند.
 
وی با انتقاد از عدم فراهم‌سازی زیرساخت‌های تولیدی در کشور، گفت: تولید کننده در کشور ما به فردی فقیر تبدیل شده و با فشار‌های مالیاتی از وی او را از فعالیت‌های تولیدی دور می‌کنند.

رزاقی با انتقاد از تخریب تولید گفت: در ۶ گذشته تولید داخلی آسیب‌های فراوانی دیده و برخی از واحد‌های تولیدی تعطیل شده‌اند و حتی در محصولاتی مثل گندم که به خودکفایی رسیده بودیم دوباره با سیاست‌های غلط ضد تولیدی به وارد کننده تبدیل شده‌ایم و در سال جاری ۳ میلیون تن از این محصول را وارد کشور کرده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: از ابتدای دولت روحانی تاکنون ۳۰۰ میلیارد دلار واردات به کشور انجام شده در حالی که باید ۱۵ تا ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌شد.

وی به میزان واردات از دوره ریاست جمهور هاشمی رفسنجانی تاکنون اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد دلار به کشور واردات داشته‌ایم در حالی که باید به ازای واردات ۶۰ تا ۷۵ میلیون شغل در کشور ایجاد می‌شد.

رزاقی بیان داشت: بزرگترین دشمنان ایران کسانی هستند که بجای فراهم کردن زیرساخت‌های تولید، شرایط واردات را فراهم می‌کنند.