به گزارش «نود اقتصادی»، هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت اظهار داشت: بنا به قانون قرار است پالایشگاه­‌ها و پتروپالایشگاه‌­ها در سواحل دریا و در عمق حداکثر 20 کیلومتری احداث شوند. موقعیت استقرار این واحدها باید به گونه‌­ای انتخاب شود که با حداقل هزینه، خوراک مورد نیاز را دریافت کنند. براساس آیین‌­نامه اجرایی، وزارت نفت به واحدهای مذکور برای جبران هزینه سرمایه­‌گذاری تنفس خوراک می­‌دهد. وزارت نفت تمام سرمایه‌­ای که در این حوزه وارد شود را به عنوان سرمایه­‌گذاری ارزش گذاری شده مثل سایر تاسیسات پتروپالایشگاهی و پالایشگاهی محسوب خواهد کرد و به متولیان کار معادل همان رقم، تنفس خوراک یا خوراک نسیه تعلق می‌­گیرد.

فلاحتیان علت تعیین زمان محدود برای اعلام آمادگی سرمایه­‌گذاران را تلاش در جهت تسریع کار دانست و خاطر نشان کرد: ما تمایل داشتیم با توجه به اینکه نظر مقام معظم رهبری روی این موضوع بود، کار را در کوتاه‌­ترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم. لذا برنامه زمان­‌بندی شده را تهیه کردیم و انتظار داریم با توجه به اطلاع رسانی‌­هایی که انجام می‌­شود و نشستی که قرار است 6 اسفند با سرمایه‌­گذاران برگزار شود، تعداد قابل توجهی از متولیان بخش خصوصی وارد این حوزه شوند.

معاون وزیر نفت افزود: اگر سرمایه‌­گذاران تا اول خرداد نتوانند مستندات لازم را به وزارت نفت تحویل دهند، طبیعتا در این مرحله دیگر نمی­‌توانند مورد مقایسه و انتخاب قرار بگیرند و ما این مرحله را اجرایی می­‌کنیم. در صورتی که خوراک باقی بماند، بلافاصله فراخوان جدید می‌­دهیم تا در حد خوراک موجود سرمایه­‌گذار جذب کنیم.

وی در مورد کمک دولت به سرمایه‌­گذاران در بخش مطالعات فنی و اقتصادی این پروژه‌­ها اظهار داشت: هر طرحی بسته به موقعیت جغرافیایی، فاصله‌اش با خوراک و میزان حجم و ظرفیت آن واحد پالایشگاهی، مطالعه فنی و اقتصادی خاص خودش را دارد. اما ما در راستای ایجاد فضای مقایسه عادلانه، مفروضات احداث پالایشگاه­‌ها را برای همه یکسان و متحدالشکل قرار دادیم. همچنین لیست اسامی مشاورینی که بالاترین رتبه و تجربه را در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی داشتند از سازمان برنامه و بودجه گرفتیم و در سایت وزارت نفت بارگذاری کردیم تا در صورت لزوم، سرمایه­‌گذاران بتوانند به آنها مراجعه کنند و اطلاعات لازم را در اختیار مشاور و مهندس خود قرار دهند.

فلاحتیان درباره مبنای انتخاب نهایی متقاضیان سرمایه‌­گذاری عنوان کرد: اگر فرض کنید بالقوه ظرفیت خوراک کشور دو میلیون بشکه باشد ولی تقاضا به سه میلیون بشکه برسد و همه این متقاضیان تمام مشخصات فنی و قدرت مالی، زمان‌بندی حر‌فه‌­ای و تمام اطلاعاتی که لازم است را داشته ­باشند، ما متناسب با ظرفیت دو میلیون به صورت عادلانه همه را تعدیل می­‌کنیم تا آن 2 میلیون بشکه پر شود.

معاون وزیر نفت در مورد پیش­‌بینی استقبال از این طرح گفت: اجرای این کار حرکت ملی و جهادی از هر دو بخش دولتی و خصوصی می‌­طلبد. بخش خصوصی که وارد این عرصه می‌­شود بایستی قادر باشد آورده نقدی مورد نیاز ساخت پالایشگاه را تامین کند. در این صورت نمی‌­تواند پروژه در زمان‌بندی مشخص تحویل دهد. در حال حاضر نقدینگی قابل توجهی در کشور وجود دارد که همواره نقطه ضعف و موضوع آزار دهنده به شمار می­رفته است اما اکنون این طرح می‌­تواند آن را تبدیل به فرصت کند. واقعیت این است که اگر ما بخواهیم به این هدف برسیم، باید بتوانیم معادل حداقل 50 میلیارد دلار به صورت ریالی یا ارزی نقدینگی تأمین کنیم. یعنی در حدود 500 تا 600 هزار میلیارد تومان.

وی تصریح کرد: کمتر از یک سوم نقدینگی در اختیار مردم است. بنابراین من از افرادی که می‌­خواهند در این قضیه سرمایه‌گذاری کنند، درخواست دارم اگر اراده قوی و توانایی لازم را در خود می‌­بینند ورود کنند تا نه وقت خودشان و نه وقت کارگزاران نظام گرفته شود. در غیر این صورت خوراک را حبس می­‌کنند و خروجی هم نخواهد داشت. در این وضعیت وقت و سرمایه کشور هدر می‌­رود. بنابراین پاسخ به این سوال که تا چه اندازه از طرح استقبال می­شود بسیار بسیار سخت است.

فلاحتیان اظهار داشت: ولی من اطمینان دارم جوانان و علاقمندان بسیار خوبی در این زمینه حضور دارند که می­‌توانند به افراد با تجربه کمک کنند تا این پروژه بزرگ را به سرانجام برسانیم و در سه الی چهار سال آینده خام‌­فروشی به پایان برسد. این کار تو دهنی خیلی بزرگی به افرادی است که نظام ما را در جنگ اقتصادی قرار دادند و این تحریم ظالمانه را به کشور تحمیل کردند.