به گزارش «نود اقتصادی»، بهاءالدین حسینی‌هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات اظهار داشت: در بانک های خارجی حدود نیمی از درآمدهای بانکی از کارمزد به دست می آید اما در ایران این درآمد به ندرت به ۱۰ درصد می رسد. تفاوت اینجاست که بانک های خارجی برای هر شغل و صنفی یک خدمات تعریف می کنند و هزینه های بالایی هم می گیرند اما در ایران بانک مرکزی تعیین کننده نرخ است و اجازه ارائه خدمات به بانک ها با دست باز را نمی دهد.

این کارشناس بانکی ادامه داد: اساس کار بانک ها دریافت کارمزد است و بانک های خارجی کمتر سود دریافت می کنند تا نرخ تمام شده پول برای تولید افزایش نیابد. کارمزد سقف نامحدودی دارد و مقید به مقررات اجرایی خاصی نیست، به همین دلیل بهترین محل درآمد و سوددهی برای بانک هاست.

وی با اشاره به این که بانک های خارجی خدمات متنوعی را برای مشتریان تعریف می کنند افزود: در بانک های خارجی ممکن است برای نگهداری پول هم از مشتریان کارمزد دریافت کنند و از آنجا که درآمد حاصل از کارمزد برای خود بانک است منافع بانک را تضمین می کند. این بانک ها برای مشتریان سبد خدمات تعریف می کنند و ممکن است برای یک مشتری یک خدمات خاص ارائه دهند و امکان دسترسی به حساب های شرکت، املاک و دارایی فرد را به راحتی برای او امکان پذیر کنند اما در کشور ما محدودیت های زیادی وجود دارد.

حسینی هاشمی به تحریم های آمریکا علیه ایران و کاهش درآمد بانک های کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم های بین المللی، انتقال اعتبارات اسنادی اکنون به صرافی ها منتقل شده و بانک ها از این درآمد محروم شدند. از سوی دیگر به دلیل کم بودن و تخصیص ندادن بودجه عمرانی، صدور ضمانت نامه ها هم به ندرت انجام می شود و بانک ناچار است درآمد خود را از نرخ سود تسهیلات دریافت کند که این موضوع هزینه زیادی برای بانک و اقتصاد دارد و هزینه تمام شده پول را برای فعالیت های اقتصادی افزایش می دهد که اعتراضات زیادی را به دنبال دارد.