به گزارش «نود اقتصادی»، غلامرضا انصاری، معاون وزیر خارجه با بیان اینکه موقعیت ایران برای صادرات به کشورهای همسایه مناسب است، اما بازارهای این کشورها مستعد بحران‌های سیاسی است، تصریح کرد: عراق مثال بارز آن است و این شرایط می‌تواند به راحتی بازارهای ما را  تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین نمی‌توان تنها به بازارهای همسایه اتکا کرد و بهترین راه این است که به سمت انعقاد موافقتنامه‌های تجاری که بهترین آن‌ها قراردادهای تجارت ترجیحی است حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ایران برخی از این موافقت‌نامه‌های اقتصادی را از قبل داشته، اما به دلیل خروج جمهوری اسلامی از این موافقت‌نامه‌ها دیگر اجرا نشد، گفت: برای مثال ما با ترکیه موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی داریم و با وجود اینکه این توافق در مجلس هم تصویب شده، اما سال‌ها است که اجرا نمی‌شود و حتی طرف ترکیه‌ای نیز از این امر ناراضی است.

انصاری از گردش مالی ۸۰۰ میلیون دلاری در ۷۵ روز اول اجرای موافقتنامه توافق ترجیحی اوراسیا خبر داد و اعلام کرد که توافقنامه تجارت ترجیحی با هند و مالزی در دست اقدام است.

وی توافقنامه با اتحادیه اوراسیا را موفقیت بزرگی برای کشور توصیف کرد و گفت که توافقنامه اکو و راه‌اندازی تجارت ترجیحی با گروه دی هشت می‌تواند ظرفیت خوبی برای کشور باشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عامل اصلی بی‌فرجام ماندن برخی توافقنامه‌های تجاری را تفکری عنوان کرد که فقط معتقد به حضور در بازارهای خارجی است، اما نمی‌خواهد هیچ کدام از بازارهای ایران را واگذار کند.

وی افزود: ما باید بر صنایعی که خواهان تقویت آن‌ها هستیم تمرکز کنیم و برخی بازارهای خود را به کشورهای دیگر واگذار کنیم.

انصاری همچنین از راه‌اندازی سایتی در وزارت امور خارجه برای نمایش مشخصات رایزن‌های اقتصادی در کشورهای مختلف خبر داد و گفت که بخش دوم این سایت که تا مهر ماه سال آینده راه‌اندازی می‌شوند نیز توانمندی‌های ایران را نمایش خواهد داد. آدرس این سایت economic.mfa.gov.ir است.

خبرنگار: میلاد گودرزی