به گزارش «نود اقتصادی»، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در همه جای دنیا مناطق آزاد محلی برای رونق صادرات از طریق افزایش تولید و ایجاد ارزش‌افزوده در زنجیره تولید هستند؛ اما در ایران مناطق آزاد به محلی برای توزیع رانت و سوداگری تبدیل شده است. عموم مناطق آزاد به محلی برای واردات اجناس مختلف از جمله خودروهای خارجی تبدیل شده‌اند و به طور کلی ایجاد مناطق آزاد مزیتی برای بهبود تولید و در نهایت اقتصاد کشور ایجاد نکرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت حداقل می‌تواند با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد، برای خزانه درآمد کسب کند؛ اما از طرفی محدود کردن آزادی مناطق آزاد هم با ماهیت آن در تناقض است. مناطق آزاد می‌بایست محلی برای تولید به‌صرفه کالا باشد اما در عمل، حیاط خلوتی برای سوداگری شده‌اند و از ماهیت اصلی خود به مراتب فاصله گرفته است.

خادمی در ادامه گفت: بعضاً شاهد آن هستیم با سوءاستفاده از مقررات مناطق آزاد، به تولید داخلی ضربه زده می‌شود و کالاهای مشابه تولید داخل، از طریق مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی و به نوعی به داخل کشور قاچاق می شوند. در شرایط کنونی کشور، باید تا حد امکان معافیت‌های مالیاتی از جمله معافیت ارزش‌افزوده در مناطق آزاد را کاهش داد.


ببینید: اما چرا مجلس باید معافیت مالیاتی مناطق آزاد را حذف کند؟


 

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا مناطق آزاد محلی برای واردات بی رویه نیست، گفت: به طور مثال در منطقه آزاد دبی، واردات به منظور مصرف داخلی مشاهده نمی‌شود، بلکه اجناس وارداتی با هدف ایجاد ارزش‌افزوده و بازصادرات وارد مناطق آزاد می شوند.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اثر شمول بخش‌های معاف مالیات بر ارزش‌افزوده در تقویت خزانه کشور گفت: فرار مالیاتی فراوانی در کشور داریم، در حالی که بسیاری از کشورها از طریق همین مالیات کشور خود را اداره می‌کنند. در ایران بخش کوچکی از درآمدهای بودجه را مالیات تشکیل می‌دهد.

این مقام مسئول درباره اهمیت مالیات‌های تنظیم‌گر افزود: مالیات در مواردی می‌تواند در نقش تنظیم‌کننده ظاهر شده و سوداگری را کاهش دهد که اتفاقاً معضل امروز مناطق آزاد ما سوداگری است. قطعاً درآمد حاصل از حذف معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده مناطق آزاد قابل توجه خواهد بود و درآمد زیادی را نصیب بیت المال خواهد کرد.

خادمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فضای مجلس برای حذف معافیت بر ارزش افزوده مناطق آزاد چگونه است، گفت: متاسفانه عده‌ای از نمایندگان به علت اینکه در حوزه انتخابی خود منطقه آزاد و ویژه دارند، مقابل شمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد مقاومت می‌کنند و منافع کشور را نادیده می‌گیرند ولی معتقدم در مجموع افراد موافق حذف مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد بیشتر از مخالفانش باشند.