به گزارش «نود اقتصادی»، محمدرضا مودودی سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: معلوم نیست که هدف گذاری دو برابر شدن صادرات به کشورهای همسایه با افزایش صادرات روی کدام محصولات قرار است محقق شود. در حالی که اساسا یک چارچوب و نقشه راه مشخص برای تجارت خارجی کشور طراحی نکرده‌ایم.

وی افزود: صادرات پیاز، سیب‌زمینی، رب و ... را آزاد می‌کنیم با بحران تامین نیاز داخلی مواجه می‌شویم در حالی که اگر درآمد ارزی برای ما مهم است و قصد توسعه صادرات را داریم باید بر روی صادرات چنین محصولاتی متمرکز شویم و ممنوعیت و محدودیت ایجاد نکنیم.

مودودی ادامه داد: در مجموع در امر توسعه صادرات با یک به هم‌ریختگی و از هم پاشیدگی در نظام مدیریت تجاری مواجهیم و با وضع قوانین محدود کننده و ممنوع کننده دسترسی به اهداف را سخت کرده‌ایم.

وی گفت: سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد شده تا به امر تجارت به صورت تخصصی بپردازد در حالی که به دلیل گرفته شدن بعضی از اختیارات این سازمان به یکی از بی‌خاصیت‌ترین سازمان‌ها تبدیل شده زیرا اساسا ابزار ترویجی ندارد.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت در پایان افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود و فکر کنیم که در شرایط عادی با دنیا قرار داریم و روابط بانکی هم برقرار است و  بخواهیم  به اروپا صادرات داشته باشیم، سوال این است که چه چیزی قرار است به اروپا به غیر از نفت و مشتقات نفتی صادر شود؟